Helmi Wahtramäe
12-08-2004, 09:01
Jag planerar att starta ett nytt jordgubbsland på min kolonilott. Hur skall jag bäst förbättra jorden vilken är mulljord med mycket lågt PH värde.
Är det kogödsel som gäller. Har även gräsklipp kvar .Kan jag gräva ner det?
Om inte vad gör man bäst med gräsklippet så här års?
Tacksam för alla svar.
HW
Gräsklipp är mycket kväverikt och kan göra att perenna växter får svårt att övervintra. Du kan låta det torka och sedan gräva ner det eller lägga det i komposten till i vår. Det låter som om du låtit mäta ph på jorden? Är den mycket sur kanske lite kalk eller vedträaska skulle vara bra, men jag vågar inte säga något om i vilka mängder.... Du kan prova söka på forumet och se om du hittar någon information, sök även längre tillbaka än 30 dagar så får du fler träffar.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
14-08-2004, 10:32
Jordgubbar ska gilla lite lägre pH runt 5,5 + odlar man med organiska gödselmedel har det visat sig att man oftast inte behöver hålla på och kalka så jag tror inte pH:t kommer att vara något större problem.
Om du har tänkt plantera jordgubbsplantorna i vår kan du gräva ner både gräsklipp, kogödsel, kompost mm. nu på hösten och sedan täcka hela landet med mörk väv eller plast så har du bara att plantera sedan i vår.
Helmi Wahtramäe
14-08-2004, 15:24
Om jag gör som Åsa föreslår kan jag inte plantera redan senare i höst??
Risken är att plantorna får en massa godis som gör att de fortsätter att växa och överraskas av vintern, i stället för att förbereda sig, och dör, om man tillför en massa kväve på hösten. Gödsla på våren när de ska börja växa i stället!!
Mvh
Fenja
Annika i Korsholm, Finland
20-08-2004, 06:29
Vad jag har förstått så ska man gödsla jordgubbarna endast på hösten för det är då som de bildar nya blomanlag. Tyvärr har jag inte koll på vad man ska gödsla med. Man ska inte gödsla jordgubbar med mycket kväve för då blir det bara blad.
gullik.u
26-08-2004, 18:42
Har just kommit in efter att ha varit ute och gödslat jordgubbslandet, har också uppfattat det som att man ska gödsla dem på hösten?!

Jag gödlade med lite NPK jag hoppas det inte blev en tabbe
CITAT (gullik.u @ 26-08-2004, 18:42)
Har just kommit in efter att ha varit ute och gödslat jordgubbslandet, har också uppfattat det som att man ska gödsla dem på hösten?!

Jag gödlade med lite NPK jag hoppas det inte blev en tabbe

Jag klipper ner plantorna efter sista jordgubben samt gödslar med kogödsel och byter halmtäckningen
Lars M
lillalupin
06-09-2004, 19:40
Jag minns inte var jag läste det men jag läste någonstans att det är bättre att täcka med hö än med halm, men jag blev så förvirrad för jag tycker att alla jag har sett alltid har täckt jordgubbarna med halm. Så är det någon som vet vad poängen skulle vara med att täcka med hö istället?....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.