Full version: Kalebass
eml
Hur vet man att en kalebass-frukt är färdig för skörd och vad gör man med den då?

Oops, vart visst under fel kategori...
Tesa
Låt dom sitta kvar på plantan tills frosten hotar......det låter liksom lite ihåligt när dom har mognat och det känns att dom inte är kompakta, liksom..lite svårt att förklara men... unsure.gif
Jag tog in mina på hösten och la dem i fönstren ovanför elementen och då torkade de flesta och blev fina..men några möglade och några bara mjuknade och blev slafsiga...
Lycka till...
eml
Ok, jag tror jag förstår vad du menar med "låter liksom lite ihåligt", skiftar de färg också (eller har den en viss färg som den behåller när den torkar, i mitt fall ljusgrön)? Min frukt (har bara en) är lite "hårig", försvinner det med tiden/mognaden (tycker den får mer och mer släta partier men vet inte om jag lurar mig själv..).

Tyvärr verkar själva plantan vara på väg att dö, tror den fått/haft mjöldagg och nu är både blad och "stammar" bruna och skaftet till min enda frukt börjar också bli brunt så... Om frukten ramlar av p.g.a att plantan dör, kan man tänkas kunna "eftermogna" den då alternativt försöka torka den lite för tidigt eller är det troligen kört för min kalebass (i.a.f i år, skam den som ger sig smile.gif )?
Tesa
Jag har inte odlat kalebass på flera år så det är lite svårt att komma ihåg men jag har för mig att dom liksom bleknade lite i det gröna när dom mognade...och dom hade nog inget "hår" heller wink.gif
När dom torkat så blev iallafall mina mer grå/bruna...

Var har du odlat den? På friland eller i växthus? Själv testade jag i flera år på friland men fick bara nån enstaka frukt som inte hann mogna...men när jag fick växthus så satte jag 3 plantor där i....och herrejösses..dom tog över hela växthuset och växte ut genom en taklucka också....det blev hur många kalebasser som helst...sen har jag inte odlat fler ggr..jag har fortfarande några torkade kvar..(dom som inte barnen slått sönder när dom lekte Bam-Bam....)
eml
Tack för svaren Tesa! Jag odlar bara på friland, det kanske alltså inte funkar för Kalebasser... Nåja, jag får väl se om det blir något av den, nästa år kanske det får bli västeråsgurka på platsen istället, det har i.a.f funkat tidigare och är ju så smaskens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon