evapevah
Vi har en trädgårdsmästare hos oss som skall göra i ordningen en slänt. De har tagit bort alla träd och klippt gräset. Därpå har de sedan matjord och sår nytt gräs. Kommer inte det komma en massa ogräs då? Det fanns ju det tidigare i slänten?
Cilla
Om meningen är att slänten ska bestå av gräsmatta är det vanskligt att bara lägga på matjord ovan befintlig växtlighet. Ogräs kan som du skriver komma upp, men hur det påverkar resultetet beror ju på hur slänten ska användas och skötas i framtiden. Ska det vara friväxande gräsäng, klippt gräsmatta, vilka grässlag, ska det vara slitstarkt eller ej, ligger slänten i skugga eller stark sol, var den naturlig eller skapad av scaktmassor, vilka ogrässorter växte där innan etc.

Har man tagit bort träd och borttagningen ska vara permanent finns ytterligare frågor att ställa sig. Vilka trädslag togs bort, hur och när togs de bort, frästes stubbarna, vilken ålder hade träden ungefär? Värre än att få upp en och annan maskros och tistel i en slänt som ska vara gräsmatteslät är att få upp asprotskott och askskott från stubbar.

Annat som spelar roll för att bedöma om trädgårdsmästaren gjorde rätt är vilken växtzon detta sker i och som sagt - vad ni kommit överens om ska bli resultatet av jobbet.
anne-li i olofstorp
Skulle precis svara när Cilla hann före...
En sak till bara, träd binder jorden ganska bra i en slänt, hur brant är det?kommer jorden att rasa nedför slänten när inget håller kvar den?
gmasterb
En annan sak är detta.
Man får vad man betalar för, vill man ha det billigaste är inte stubbfräsning en sak att prata om. Stubbfräsning i slänter är oftast dyrt och inte alltid nödvändigt. Vill man undvika höga kostnader måste man som Cilla säger att se till att träden är döda, bäst och effektivast är ecoplugg. Men har man stubbarna kvar bör man åtminstonde lägga på minst 10cm med jord ovanför dessa. Det får gärna vara 15cm eller mer.
Men det där med ogräsen kvar. Det e jag lite skeptisk för. Så det håller jag med om att det är fel.
//Stefan
evapevah
jag betalar 20,000 för det. bor i sigtunatrakten. skall ha gräs som skall klippas av gräsklippare (alltså jag klipper). träden som tagits bort var väldigt väldigt smalar, kanske 8 cm i diameter. de har lagt på tjockt med matjord. nu blir jag orolig!!!
evapevah
hittade detta:

"Hur förbereda innan man sår gräs?

Hej Göran
Jag tänker eventuellt så gräs i en gammal rabatt där det finns en massa ogräs t ex åkerfräken, kvickrot, målla mm. Är det något speciellt man kan göra för att förbereda innan man sår gräset, förutom att rensa bort allt synligt ogräs förstås? När är bäst att så?

En annan fråga, om man gör en stor blomlåda i trä som man ställer på en plats där det finns mycket ogräs, måste man ha en botten i blomlådan eller räcker det med ett tillräckligt tjockt lager jord för att tex. åkerfräken inte skall kunna ta sig upp i blomlådan. Om man lägger i en botten i lådan, hur får man en bra jordkultur med maskar och annat småkryp om man bara har dräneringshål? Kan man man odla perenner t ex rosor i blomlådor?

Tack på förhand!
Tina

1. Det är bäst att så gräs nu på hösten men inte senare än 1 oktober. Dina ogräs kommer att tröttas ut när du klipper gräsmattan.
2. Om det finns rotogräs t.ex. kvickrot och åkerfräken växter de igenom tjocka jordlager. Så du måste nog försöka döda dessa först.

Göran"
Kakaduan
Kanske det beror på vad för sorts ogräs det är från början? Om jordlagret blir tillräckligt tjockt kanske vissa ogräs inte orkar ta sig upp. Kan det vara så han tänker?

Att köra med jordfräs kan ju förvärra saker om det finns rot-ogräs - då får man tusen små rackare istället för hundra eftersom den delar rötterna i småbitar. Alternativet är ju att gräva bort jorden en halvmeter ner, men då snackar vi kanske andra pengar för jobbet. Eller?

Tycker det verkar illa att de tar bort träd utan att fråga först.

Kakaduan
evapevah
alltså - de har frågat oss om att ta bort träden så det är ok. det är mest att jag tycker att det är konstigt med underarbetet. själv håller jag på i trädgården med andra saker och då rensar jag bort ALLT ogräs innan gräsmattan skall på - fast jag kanske inte behöver vara såååå noggrann då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon