evapevah
12-08-2004, 12:12
har en massa såna på grusgången
Kakaduan
12-08-2004, 13:22
Hej!
Har också åkerfräken - helt hopplöst. I en gång är det ännu värre eftersom man inte kan gräva där. De har dubbla rotsystem som går jättedjupt och är dessutom så sköra att de går av när man försöker rycka upp dem - roten är svart och är omöjligt att hitta sedan när man letar efter biten som blev kvar.
Mitt tips är att du provar att punktbehandla gången genom att antingen bränna ogräset eller (något mer kontroversiellt) vattnar med ogräsättika eller något sådant. Giftigare saker finns ju, men det är ju en smaksak hur långt man går där.
Själv nöjer jag mig med att de försvinner när jag skyfflar grusgången med skyffeljärn. De kommer tillbaks, men jag hoppas att de kanske ger upp till slut.
Kakaduan
Gossen Ruda
12-08-2004, 17:49
Det enda som effektivt hjälper mot Åkerfräken är Roundup, sen får antigiftfalangen ha vilka synpunkter som helst. Problemet är att få så stor del av medlet på plantan istället för nån annan stans. Den är ju lite gles. Jag pratade med en granne om saken och hon hade doppat dom i en skål med Roundup vilket fungerade. Nåt att prova kanske? Jag har funderat på att injicera medlet in i den ihåliga stammen med en spruta men har inte provat än.
Hej!
Jag har provat det mesta, salt, ättika, Roundup och täckning med täckväv + 10 cm skiffer, men inget har hjälpt någon längre tid förrän jag köpte ogräsmedlet Top Gun. (köps på b la Coop) Det är ett miljövänligare ogräsmedel baserat på Pelargonsyra,.
Efter några upprepade besprutningar är nu min "matta" av Åkerfräken äntligen helt borta sen i början av Juni.
Mvh Mina
Hannele
12-08-2004, 19:32
CITAT (Mina @ 12-08-2004, 19:01)
inget har hjälpt någon längre tid förrän jag köpte ogräsmedlet Top Gun. (köps på b la Coop) Det är ett miljövänligare ogräsmedel baserat på Pelargonsyra
Kul med något nytt. Här har det gått på gamla spår länge länge...
Apar efter Hannele, som ett eko:
CITAT
CITAT (Mina @ 12-08-2004, 19:01)
inget har hjälpt någon längre tid förrän jag köpte ogräsmedlet Top Gun. (köps på b la Coop) Det är ett miljövänligare ogräsmedel baserat på Pelargonsyra
Kul med något nytt. Här har det gått på gamla spår länge länge...
/amaira
Gossen Ruda
13-08-2004, 08:57
Kanske nåt att testa men jag får göra slut på mina 6 liter Roundup-koncentrat först.

Sökte lite på pelargonsyra i Google och hittade en artikel som handlade om det gick att hejda snytbaggar med preparatet. Försök hade gjorts och var delvis lyckade, snytbaggarna rörde inte tallplantorna. Tyvärr dog dessa av medlet så som helhet var det inte så lyckat.
Hannele
13-08-2004, 13:42
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2004, 09:57)
snytbaggarna rörde inte tallplantorna. Tyvärr dog dessa av medlet

Vad var det för
roligt med det??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.