Är redan nu i tankarna på nästa års frösådd mm.
Har tänkt att tidigt börja med några enstaka sådder och vill inte ta till vad jag idag har av belysning.
Har tänkt mig någon form av spot som lyser begränsat på ett område 50x50 cm ungefär.
Vill inte ha högtrycksnatrium, men det finns ju andra varianter oxå, metallhalogen m.m
Spotten får inte heller vara för stor, med enkel montering.
Vad säger expertisen?
MVH Kenneth
kerstin z5-6
12-08-2004, 15:19
Om du talar om två tre sorters sådder räcker lysrör långt, en dublett eller två lyser lätt upp det området du talar om .Lätta att plocka bort när de inte används och billiga
Kerstin, tack.
Har lysrör men vill begränsa mig ytterligare på ytan, därför tror jag att någon form av spotligt eller vad det kallas skulle kunna finnas.
Jag har för mig att det fanns en diskussion tidigt i våras om detta, av
Ingrid på västkusten någonstans.
Vad har Telia att förtälja?
TeliaNet
12-08-2004, 20:49
neodymljus för växter kanske?
skruvas direkt i en vanlig E27 socket och kostar ca 50kr.
eller OSRAM FLORASET växtglödljus och kostar 30kr.
annars finns OSRAM FLORASET, 80W kvicksilver, kostar flera hundra.
halogen med 3000*K med kalljlus reflektor kanske är nåt för dej.
TeliaNet
12-08-2004, 21:24
CITAT (åsgård @ 12-08-2004, 14:05)
och vill inte ta till vad jag idag har av belysning.
vad har du för nåt idag, kennet?
lysrör?, hpm, hps, flermetall(MH)?
Jag har dels en mix Fluora och ett vanligt kallrör. det använder jag för uppdragning av frön.
Sedan när jag flyttar ut på balkongen har jag en 70W högtrycksnatrium. Där kan jag byta själva lampan mot en metallhalogen om jag vill.
Denna lampa kan jag oxå flytta ut i växthuset.
Vad jag är efter, om det nu finns är något som är litet, inte sprider mer än de 50/50 cm. Altså med en begränsat spridningsområde, men som ändå har fullspektrat tillräckligt med lumen, etc.
TeliaNet
13-08-2004, 13:24
växter kräver minst ca 4000LUX.
hade det varit 1kvm så hade du behövt 4000LUMEN.
nu böver du 1/4kvm alltså 1/4 av 4K-LUMEN.
du ska satsa på nåt som ger ca 1500LUMEN.
rockdala.com har HPM 125W för ca 1000kr.
Det ser ut att bli komplicerat att göra som jag tänkte, men trodde nog att man kunde hitta en spotlight med tillräcklig lysstyrka utan att lysa upp hela balkongen.
Får väl fundera på att ta min 70W belysning, enligt Classicum kan man ju sänka den ner till 0,5 m ovanför plantans topp, eller ovanför frösådden.(Någon som har erfarenhet av detta?)
Jag tycker det är oklart i deras katalog vad gäller beskrivning på lumen. 70W=5200 lumen , men på vilken höjd. Undrar i så fall vilket ljusflöde jag får vid 0,5 m???
TeliaNet
15-08-2004, 10:36
70W ger mer än 5200lumen jag skulle vilja säga omkr 9000lumen.
9000LU/0,5kvm=18000LUX.
du måste ha den den så den lyser upp 1kvm(9000LUX) annars får de små liven panik.
jag tror du kan köra på en höjd av 60cm.
annars funkar en byggstrålkastare för 500W och man sätter i OSRAM IRC-ljus, då ersätts 500W(med ljus och värme) mot IRC 400W(med betydligt mindre värme och samma ljusmängd).
en annan bra lampa är OSRAM HWL blandljus som inte kräver start/driftdon utan kör direkt på nätspänning.
den passar rent spektralt perfekt till växter som man vill, inte ska bli rangliga utan lagom knubbiga och korta.
finns i flera effekter men den minsta på 160W-3000LU till 0,5kvm ger 6000LUX vilket är perfekt.
HWL-lampan kostar omkr 100kr och har en livslängd på 6000H.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.