Full version: Flytta en ölandstok?
Cson
Jag har en 20-30 år gammal ölandstok på min sommarstugetomt i Roslagen. Egentligen är det 6-7 plantor som står ganska nära varandra. Efter en ombyggnad står den ivägen. Vi ska ha en grusgång där. Nu funderar jag på om det är någon idé att försöka flytta den. Höjden är ca 1,5 m så rotsystemet är väl ungefär lika stort. Rätt? Jag ser inte fram mot att gräva i den steniga jorden (först gräva upp den och sedan gräva grop(ar) på den plats den ska flyttas till). Men å andra sidan bär det mig emot att bara "döda" den. Ska jag göra ett försök att flytta den? Eller?

/Rolf
Cilla
Jag skulle testat att flytta dem, tokar är rätt tåliga och du behöver inte få med hela rotsystemet för att de ska klara sig. Gräv upp så mycket rötter du orkar.

Skär med sekatör rent de rötter du tvingas kapa av med spaden och vattna rejält efter flytten så har de störst chans att klara sig.
kristerh
CITAT (Cilla @ 12-08-2004, 22:48)
Jag skulle testat att flytta dem, tokar är rätt tåliga och du behöver inte få med hela rotsystemet för att de ska klara sig. Gräv upp så mycket rötter du orkar.

Skär med sekatör rent de rötter du tvingas kapa av med spaden och vattna rejält efter flytten så har de störst chans att klara sig.

kipp ner den en bit så klarar den flytten bättre sleep.gif
krister
Cson
CITAT (Cilla @ 12-08-2004, 22:48)

Vilken årstid är det lämpligast att göra flytten?

/Rolf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon