Full version: Vad kan detta vara?
norpan
Undrar om det är någon som kan hjälpa mig med vad detta är för blomma. Jag trodde att det var en hängpetunia, men det är det ju inte.
Bilden finns i mitt album.

// Norpan zon1
tulle
Det heter Cupea llavea, något svenskt namn vet jag inte om den har.
Hälsn
tulle
norpan
Okej tack så mycket. Vet du något mer om den?
tulle
Den är ettårig hos oss, men du kan plocka frö och så nya till nästa år.
tulle
CarinaA
Jag hade själv ett inlägg med en massa frågor om just denna blomman. Den heter mycket riktigt Cuphea Ilavea, och på svenska har jag hört Kolibriblomster (som jag hade i min förfrågan). Jag har hittat en hel massa andra namn på den, som t ex Tiny Mice, Batface och Firecracker.
Efter en del sökande på nätet har jag hittat att den blir ca 30-40 cm hög och att den växer vilt i vissa delar av USA. Mycket annat har jag inte hittat, och är tacksam för mer info, om nån har det. Jag är lite osäker på om den är perenn eller inte, för jag har inte haft min så länge, men det fanns lite info på en tysk sida, och där verkade det som att den ska klara sig med lite hjälp längst ner i söder...
Hoppas det lilla jag vet var till nån hjälp!
Mvh Carina rolleyes.gif
norpan
Tack Carina!
Och jag som har den i en kruka på väggen på balkongen. Kanske skulle plantera ut den i rabatten och se om den klarar sig där. Bor ju i zon 1, så det är ju värt ett försök. Var har du din?

// Norpan
CarinaA
Hej Norpan!
Jag har också min i en kruka på vår terass och bor i zon 1, men jag ska nog ta en chans att plantera ner den i vår rabatt och sen täcka över den ordentligt i vinter. Kom på att jag läst att den älskar gassande sol, och både terassen och ev dit den ska ligger i söderläge med full sol i princip hela dagen. Så klart hoppas jag den klarar vintern, men annars får jag se till att försöka så från fröer, som någon tipsade om. Min fick jag som en liten planta med nåt utskick jag fick i brevlådan, så det var en chansning ifall den skulle klara sig. Men håll med om att blommorna liknar ansiktet på en fladdermus! Det är inte svårt att förstå att den kallas Bat Face också... Jättesöta blommor!

Ha det gott! tongue.gif
CarinaA
Jag hittade en bild på "våran" blomma. Tänkte du kanske ville se hur den kan komma att se ut. Ja, om vi nu kan få den att klara vintern och komma tillbaka, förstås...

www.bluetentraeume.com

Är du duktig på tyska, så får du kanske kläm på OM den överlever ute om vintern... I så fall, dela gärna med dig, är du bussig! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon