Full version: Träd i gräsmatta
Trottoarbonden
Hej!

vi har planterat två fina träd (japansk magnolia och japanskt pagodträd) i vår gräsmatta. Jag har sett mig omkring lite och ser att vissa har låtit gräset växa ända intill trädet medans andra har en ring utan gräs runt stammen. Hur ska man göra? Och varför? Den gräsfria ring som jag sett är betydligt mindre än kronan, men trädet har väl rötter minst lika långt ut som kronan så om det är för rötternas skull så borde man väl ha en större ring? Eller kan det vara helt enkelt för att underlätta gräsklippning? Jag har som ni märker ingen aning!

Hälsningar
Johanna som är stolt nybliven ägare till ett växthus!
Hannele
Jag gräver alltid ner (osynligt) sån här plastkant runt träd, buskar
och planteringar för att hålla gräsrötterna borta.

Fenja
Gräs och ogräsrötter kan stjäla mycket näring från ett ungt träd, därför brukar man hålla ogräsfritt under dem. Du kan plantera sommarblommor/ettåringar eller en marktäckande perenn till exempel under om du vill. Det ser ganska trevligt ut!!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Behöver inte såna marktäckare näring dom också?
Fenja
Jovisst, Gossen Ruda!! Men de får sällan tillnärmelsevis så många, näringskrävande och djupa rötter som gräs och ogräs.
Mvh
Fenja
Cilla
Det finns två anledningar till att hålla gräset borta, särskilt på unga träd och på gamla träd:

- att hålla gräsfritt runt stammen förhindrar stamskador som åstadkoms med klippare och trimmers. Har man bara den målsättningen räcker det att lägga t ex natursten 30-40 cm tjockt på marken runt stammen.

- att hålla gräsfritt under minst hela kronan eller i så stora partier i kronans utkant som möjligt gör att jorden där syresätts och mullberikas, och som Fenja skriver, att trädet slipper konkurrera med gräsets rötter som stjäl både syre, vatten och näring.

I detta område kan man plantera allt möjjligt som vissnar ned eller som slås eller klipps ned en gång per år. Vintergröna växter ger inte trädet det den behöver och klättrare eller vedartade perenner är inte så bra, men alla möjliga övriga växter.

Bäst är gröngödslingsväxterna, och vilka de är har vi avhandlat här många gånger, och finns listat här http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2004, 22:01)
Behöver inte såna marktäckare näring dom också?

tongue.gif Jovisst gör de det. Ibland får man göra som bonden som sått gröngödsling på åkrarna - vattna och pyssla...

Men till skillnad från gräs så ger gröngödslingsväxterna tillbaka. Gräsen har ofta ytliga, kompakta rötter som bidrar till att marken under får dåligt med syre, inte får vissnande rotdelar eller berikas med vissnande växtmaterial längre ned i jorden, inte släpper igenom vatten vid kortvariga regn.

Strax under gräsrötterna och till 30 och ibland så djup som 40 cm ned vill de flesta träd hämta sin näring. Och de gröngödslingsväxter med djupa rötter bidrar dels med vissnande rotdelar, att näring dras upp ur djupare lager och tillförs ytligare när växterna slås ned, och dels att marken inte täcks med samma kompakta rotsystem som gräsmattengräsen har.

Det skulle också vara intressant att se forskning kring insektslivet där träd växer med blommande gröngödslingsväxter jämfört med strikta gräsmatteträdgårdar där insekterna mest håller sig i rabatterna. Jag tror att det finns sådan i USA, där man i vissa delstater är bra på att gröngödsla sina park- och stadsträd. Blir trevlig läsning till vintern!

I Kivik känner jag till fruktodlare som planerar att plantera gröngödslingsväxter mellan träden i odlingarna. Det gäller bara att hitta sådana som tål den besprutning som äpplena får, men det lyckas säkert. (Traditionen där är ju att hålla öppen jord med droppbevattning, och ibland har man gräs mellan raderna.)

Här en malus i ett arboretum i Wisconsin, USA, där man lagt halm under träden.

Hannele
CITAT (Fenja @ 12-08-2004, 21:28)
Gräs och ogräsrötter kan stjäla mycket näring från ett ungt träd, därför brukar man hålla ogräsfritt under dem.

Tja, mossflox och silverarv kräver inte så mycket, men
behåller fukten i jorden, hindrar avdunstning och hindrar ogräs att rota sej. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon