Trottoarbonden
12-08-2004, 19:21
Hej!
Nu när mitt fina växthus äntligen står på plats (*stolt*) tänker jag köpa mig en vin-planta. Mitt växthus är inte så stort (ca 6 kvadrat) så plantan får inte bli hur stor som helst på en säsong, jag kommer att hålla över nollan på vintern och jag ska odla i en stor kruka (ca 50 liter).
Jag undrar nu om någon kan tipsa mig om någon bra sort som ger goda druvor. (man får ju inte direkt provsmaka på plantskolan =)
/Johanna
Zilga
den e härdig blå o god tycker jag
Åsa, mälardalen zon 2
13-08-2004, 12:22
Om du ska hålla frostfritt i växthuset kan du ta nästan vilken sort som helst, men i ett litet växthus rekommenderar jag inte staketvindruvorna (zilga, spulga, sukribe, ivan) de är oerhört starkväxande. +Staketvindruvorna brukar man inte behöva växthus till ex. zilga ska ju klara -35C.
Jag gillar Himrod som är kärnfri + resistent mot mjöldagg (+härdig till zon 2-3). Håller du strax över noll i växthuset lär det nog finnas ännu fler kärnfria sorter man kan välja mellan.
I växthus på ca 6kvm brukar man få hålla på och pincera ganska mycket under sommaren om växthuset inte ska växa igen.
Den här diskussionen ger mig en idé. Kan jag i mitt växthus10kvm., kall än så länge, ha en druva i min halvpall med två kragar hög.
Och vad skall jag ha i så fall?
MVH/Kenneth
MRLINDELL
15-08-2004, 08:25
Har vi inte glömt Vino Nordica? Det är den av alla som växer bäst denna sommar och är nästan lika härdig som alla andra sk härdiga druvor. Jag har mina på friland, Zilga, Sukribe, och Vino Nordica. Nordican har redan två klasar och verkar trivas enormt och är på en sässong i Uppsala lika hög med två grenar (beskuren) som min omtalade 3 meters Solros.
Skall även påpeka att Nordican växer stilrent medan Zilga och Sukribe växer olika, Zilgan som en raket till slut och Sukribe betydligt långsammare än väntat.
Mitt problem? är att jag ju har en halvpall med två kragar i växthuset och mitt bekymmer är om det blir tillräckligt kall att det fryser för mycket i lådan? Eller är dessa vindruvor tillräckligt härdiga?
fiffigafrun
15-08-2004, 12:43
åsgård, jag har en Zilga i mitt växthus som jag grävt ner i backen. Det är dessutom lite markisolering o rätt mkt grus runt om + att jag tänkt täcka med löv m m därinne för att isolera ännu mera. Den skall tydligen klara -35 men kanske inte de första åren. Kan vara lite kallt om fötterna i pallkragar tror jag.
Just Zilga kanske kan klara sig i en pallkrage i ett växthus, men det bästa är ju självklart om du kunde plantera någon i marken, då rötterna på vindruvor är långt ifrån lika härdiga som det ovan jord, bara det har hunnit förveda sig.
Så till huvudfrågan:
En av de bästa druvorna för växthus är Himrod. Du kan hålla frostfritt i växthuset, precis som du ville, men det måste vara en period på vintern som genomsnittstemperaturen mellan dag och natt går under 10+ grader, annars så har vinrankan svårt att gå i vintervila, som den måste göra för att må bra.
Andra bra druvor för växthus är: Frankenthaler, Muscat of Alexandria, Vanessa, Einset, Glenora, Swenson Red och Alrod. De fyra sistnämnda är kanske svåra att få tag i, men de är är fortfarande bra sorter för växthusodling.
MRLINDELL
16-08-2004, 18:05
Det beror väl på vad man tycker om för druvor och hur man tänker använda dem. Många av de du räknar upp är sura rackare som jag inte anser vara lämpliga som druva hemma. Många fixeras vid -35 och -38 grader och jämför härdigheten på detta konstiga sätt. Mot en husvägg blir det aldrig så kallt under normala förhållanden om man inte bor långt upp npå tundran förstås. Sukribe verkar var4a en druva som är populär och smakar riktigt bra. Annars är det tyvärr för många blå druvor att välja bland och Vino Nordica anses vara precis lika härdig på mina breddgrader som t ex Zilga.
Välj inte Zilga! Jag har en sådan i mitt ouppvärmda uterum. Att jag valde Zilga var av okunskap om andra alternativ. Min Zilga ger små söta druvor men med kärnor som nästan är större än druvan

I växthuset har jag nu planterat en himrod i en 20liters spann. Välj inte den kärnfulla Zilgan!
MRLINDELL
17-08-2004, 13:54
Ja och varför plantera något flerårigt i pallkrage? Det är så att man får huvudvärk lixom.
Nu förstår jag inte. Vad skulle det vara för fel att plantera något i en pallkrage istället för i en kruka, behållare som behållare.
MRLINDELL
17-08-2004, 15:49
Planterar du t ex en Zilga i en kruka så glöm all härdighet och allt vad specifikationen -35 grader står för. Allt planterat i kruka eller pallkrage fryser väldigt lätt på vintern och rötterna kommer att dra långt under pallkragen i alla fall. I krukan kommer de inte att må så bra om det inte är en jättekruka så stor att man förstår att en druva inte är på praktisk att ha i kruka som det låter.
Det stora syftet med just pallkrage är att det skall vara lätt att byta ut jorden sässong efter sässong utan att behöva gräva el dyl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.