lynx
Jag läste en frökatalog häromdagen och jag har för mig att där stod att bondböna och åkerböna är samma sak/art. sleep.gif Är det så, någon som vet?

Åkerböna är ju en allt vanligare gröda på ekologiska gårdar, medans jag har för mig att bondbönan odlas som trädgårdsväxt.

Kan de vara samma art, men olika sorter?

Lynxan huh.gif
Fenja
Uppgifter från Scandinavian Seed:
Åkerböna, Columbo Columbo är en vitblommig åkerböna. Det betyder, att innehållet av tanniner i fröet är lågt och bönorna kan därmed ingå med en större andel i nöt- och svinfoder.
Columbo har visat stor odlingssäkerhet bl.a tack vare en lång blomningsperiod varmed en optimal pollinering säkras.
Columbo är medelhög med medeltidig blomning och mognad. Sorten har ett högt proteininnehåll och ger därmed förutsättningar för en hög proteinskörd.
Det finns tydligen en annan som heter: Åkerböna, Vicia faba var. minor.
Här är en länk till bild av fröer av: Åkerböna
Här är en länk till: Virtuella Floran - Bondböna
Det verkar ju vara samma växt....
Mvh
Fenja
lynx
Hej å TACK för svaret Fenja!

Nu gäller det bara att hitta en lämplig foderstat med bondbönor. Undrar om sambon kommer att slå bakut... tongue.gif

Gnägg från bondbönan Lynx biggrin.gif
Tesa
Åkerbönan är en variant av bondbönan som mest används som djurfoder... men funkar även som människoföda....den kan bli väldigt hög (grannen höll på att gå vilse i sin egen åker häromdan för han såg ingenting...)
Bondbönor har odlats sen stenåldern.... där kan man snacka växt med "historia"...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon