Hej
Jag har oxå en ny Maackia, planterade den i början av Maj, den har inte växt mycket alls och den har förändrat färgen på bladen, de har blivit ljusare, liksom ljusa strimmor i bladen, undrar om det kan vara brist av något, har gödslar den med algomin samt gräsklipp och vattnat den 2 ggr i veckan. Den har 2 grenar och en liten längst ned som det har kommit nytt skott på annars står den helt stilla, få se hur det går med min och era Maackior, spännande
Lena zon 4
Kul Lena, då kan vi följa minst 4 nya Maackior i olika växtzoner!
Vad de gula strimmorna tyder på kan jag inte gissa, men allmänt ljusare bladfärg mot gult kan tyda på övervattning. Testa att upphöra med vattningen och se om gulfärgningen stannar där den är nu.
Gödsling med Algomin är nog bra, men träden måste sluta växa långt innan kylan så att de hinner förbereda sig för den. Många träd växer till midsommar, och all energi går sedan åt till förvedning av skotten samt lite annat de gör inför bladfall och vinter.
Ett träd som man sätter i maj är normalt att det inte växer mycket alls i grenverket förstra säsongen. Ibland kan jag tom bli lite orolig när ett nysatt träd pinnar iväg. Det måste koncentrera sig på att etablera och få ordning på sina rötter, hur kul det än är att växa i luften...