Full version: plantera rosor...
anna.
Jag har en snabb fråga om rosplantering. Har för mig att jag läste att man ska plantera dem på hösten, stämmer det? I så fall när på hösten? Något särskilt man ska tänka på?
kerstin z5-6
Det beror var du bor ? I norra Sverige är vårplantering att föredra
Planterar du i höst ska rosorna inte klippas alls , krukodlat eller barrotat
Om de är ympade ska ympstället vara minst 10-15 cm under jord -ibland sitter det ovan jord -även hos krukodlade rosor
var noga med vattning den första tiden smile.gif
Längst i söder kan du plantera i princip så länge det är tjälfritt .. länge norrut får man bättre resultat ju tidigare på sensommar -höst man planterar
anna.
Jag bor i göteborg så det är väl zon 2 här tror jag. Är det något speciellt man ska tänka på med jorden? Jag har nämligen en jätteful sockertopp som jag tänkte ta bort, kan jag hälla på matjord i hålet och sen plantera rosen, eller måste jag göra något speciellt innan?
kristerh
CITAT (anna. @ 13-08-2004, 13:54)
Jag har nämligen en jätteful sockertopp som jag tänkte ta bort,

Skall du verkligen ta bort sockertoppen? tänk vad mycket snyggt man kan göra med dem wink.gif tex kan du ta bort grenarna undertill samt en bit upp på stammen och formklippa den bit som är kvar... sedan kan du plantera något snyggt under, helläckert, man det beror på hur stor den är... de växer inte så fort.
krister
anna.
CITAT (kristerh @ 13-08-2004, 20:42)
CITAT (anna. @ 13-08-2004, 13:54)
Jag har nämligen en jätteful sockertopp som jag tänkte ta bort,

Skall du verkligen ta bort sockertoppen? tänk vad mycket snyggt man kan göra med dem wink.gif tex kan du ta bort grenarna undertill samt en bit upp på stammen och formklippa den bit som är kvar... sedan kan du plantera något snyggt under, helläckert, man det beror på hur stor den är... de växer inte så fort.
krister

jo, den är nästan kal baktill för en buske som stod där innan hade vuxit in i den. sad.gif

så jag tror inte att den går att rädda.
kristerh
CITAT (anna. @ 13-08-2004, 20:58)
jo, den är nästan kal baktill för en buske som stod där innan hade vuxit in i den. sad.gif

kan du inte testa att flytta på den , min mamma hade en relativt stor sockertoppsgran som blev helt kal på den ena sidan pga andra plantor,
men hon flyttade på den och efter några år var den helt grön runtom igen.
krister
anna.
CITAT (kristerh @ 13-08-2004, 21:06)
CITAT (anna. @ 13-08-2004, 20:58)

kan du inte testa att flytta på den , min mamma hade en relativt stor sockertoppsgran som blev helt kal på den ena sidan pga andra plantor,
men hon flyttade på den och efter några år var den helt grön runtom igen.
krister

Jaså? Jag trodde att de inte kunde hämta sig. Det där får jag fundera på, jag har ju väldigt trångt... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon