Beatrice
13-08-2004, 01:52

Den är ca 1 meter hög men slingrar sig kring närbelägna växter, i det här fallet ett stånd med jättebalsamin.
Någon som vet vad det är för växt?
wolkenkrabber
13-08-2004, 04:51
kommer inte ihåg namnet nu men det är en släkting till paprikan / chilli och den får små röda giftiga frukter, om jag kommer ihåg korekt
Gossen Ruda
13-08-2004, 07:05
Namnet du söker är Besksöta. Bären är giftiga men jag vet inte hur mycket. Släkt med potatisen bl.a.
Beatrice
13-08-2004, 07:55
Tack så mycket. Ni är helt otroliga. Här sitter man och slår i böcker, kollar på webben i dagar och sen på bara några timmar får man svar här när man givit upp hoppet.
I den virtuella floran står inget om gifitghet men jag vågar kanske inte stoppa dem i trädgården i ett våtutrymme ändå (har 2 småbarn). Jag skall sätta några jättebalsamin där och tycker et var så fint med denna som växte in emellan.
gmasterb
13-08-2004, 09:39
Det ä liksom potatisen. Oätliga frukter i större mängd även mycket giftig. Hur gamla är barnen? Kanske inte så pass så att det går att lära dem.
//Stefan
Om det bara är frukterna som är giftiga är det väl inget problem. Plocka bort frukterna under några år tills barnen blivit större.
Det är inte bara bären som är giftiga utan hela växten......rekommendationerna är att inte odla den alls...inte alltid så lätt eftersom den förekommer vilt..men en fingervisning om hur giftig den är....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.