Full version: Grävling?
Jessan73
Finns här någon grävlingsexpert?

Vi har fått fullt med gropar i gräsmattan, det syns att de är grävda uppifrån om ni förstår vad jag menar? Kan det vara grävling som har letat mask?

Har sett en grävling ca 500 m från huset, tror den har sitt gryt där. Finns det något man kan göra för att skrämma bort den, det vore ju synd att skjuta den tycker jag. Något enstaka hål kan man ju stå ut med men idag hittade vi minst 20 hål som inte har varit där innan!

Tacksam för svar!
yla
tycker inte de verkar som grävling,har aldrig varit me om att den skulle göra så många hål på samma ställe, grävlingen har långa rundor som den gör för sitt matsök så skjut inte den stackarn
yla
om grävlingen
Jessan73
Nej, jag vill inte heller skjuta den (rättare sagt att en jägare ska skjuta) det var lite drastiskt skrivet.

Undrar bara vad det kan vara? Ser ut som om en hund grävt men mkt mindre hål, ca 5-10 cm i diameter. Har aldrig sett ngt liknande innan, och vi har heller inte haft grävling i närheten innan.

Denna har vi sett i trädgården ett par ggr, men då har den skumpat iväg när den sett/hört oss.

Tack för svaret!
yla
ligger det nåt i hålen?
Jessan73
Nej, hålen är tomma, förutom ett där en mördarsnigel hade trillat i!!!
yla
fniss hihi
nå då vet jag inte va de kan va förnån som gjort dom rolleyes.gif
Tesa
Du tror inte det kan vara sork då.....dom puttar väl liksom ut jorden så att det blir en hög bredvid hålet........med tanke på att hålen var såpass små wink.gif
yla
jo sorken puttar upp jorden o då blir de väl ett hål också ner i underjorden wub.gif
Jessan73
Jaaa, sorkhål har jag aldrig sett så kanske... Någon föreslog kaninhål eftersom det var så många på samma ställe. Har dock aldrig sett ngn kanin här, bara räv och grävling.

Jag återkommer om jag hittar gåtans lösning!!!
zaaritha
Det är mullvaden som gör jordhögar, sorken gör hål o ytliga gångar.
Daisy
Låter som om det mycket väl kan tänkas vara grävlingen som varit framme. Vi har likadant i vår trädgård och härom kvällen skrämde vår hund iväg en grävling.
Grävlingen är allätare och det är nog främst daggmask den letar efter i våra gräsmattor. Skrämma iväg den blir nog svårt, kanske kan man fånga in den och flytta den.
amaira
Joo, nog skulle det kunna vara grävlingen...
men det är svårt att säga, "gropar" kan ju många djur skapa. Men grävlingen gör det definitivt.
Lycka till med mysteriet!

/amaira
*Felix matte*
Ser ut som du haft besök av mullvad.(unsure.gif )
Testa att stoppa ner vitlöksklyftor i gräsmattan... de tycks inte gilla lökarna och flyttar då till annan plats.
Lycka till!
ulla.s
Grävlingens hål är grunda. Snarare att den bökat undan gräset. Ca 5 cm i diameter. MVH ulla
Jessan73
Tack alla! Har fortfarande inte lyckats ertappa ngn med att böka i gräsmattan, men jag tror nog mest på grävling, som Ulla säger är det som om den bökar/gräver undan gräset. Och daggmask har vi massor av här!

Svärmor blev helt hysterisk när vi pratade om grävlingen! Den måste ni se till att bli av med så fort som möjligt, lägg ut gift eller skjut den tyckte hon, för grävlingar är livsfarliga!!!
Hm, försökte förklara att den nog är mer rädd för oss och aldrig framme på dagtid när vi är ute. Det är ju inte så att den står på trappen och lurar för att anfalla oss och käka upp barnen... tongue.gif

Ställer den till för mkt kanske det går att fånga den och flytta ut den i skogen?
yla
den går snart o lägger sej
o den generationen fick ju lära sej att grävlingar e JÄTTEFARLIGA man skulle ha knäckebröd i stövlarna för när grävlingen bet så släppte den inte förrän det krachade sa man o hon minns väl det
men som sagt grävlingen är ingen buse utan det värsta den kan göra är ju att leta daggmask
och SNIGLAR så du kanske ska vara rädd om din grävling o inte försöka tvångsförflytta den ,för hur ska den då hinna skaffa sej ett ide att sussa i wub.gif
nej låt den vara de e nog bäst
jag har bara trevliga minnen av mina grävlingar som bott under huset hus mej,,vi har mötts i skogen i största samförstånd ,en gång tillexempel stod vi bakom varsitträd med ett par meters mellanrum för att akta oss för hästarna som kom i full gallopp genom skogen,jag o grävlisa tittade på varandra o sen på hästarna o så på varandra igen o vi visste båda att bakom träden va vi trygga för denna hästhjord ,när hästarna gallopperat förbi tittade vi på varandra igen o sa adjö o gick vidare dit vi skulle
o en av grävlisorna brukade få smaskens av mej o hon fick en gång gräddfil o tyckte det va så gott att hon låg på ryg o slickade i sej gräddfilen o smaskade ljudligt ,,,,vid mina fötter som en hund,,, jag såg att de va en ammande hona för tuttarna,,,så ,,dom e trevliga djur
jag kan berätta ännu mer men de här blev långt ändå

leva med naturen o inte mot de e härligt o ger upplevelser
kram birgitta rolleyes.gif rolleyes.gif
Cilla
Små hål tyder på sork tycker jag. Grävlingarna här gör lite större hål. Mullvadar känner jag inte alls till, men sorkarna gör mindre hål och det är sällan man ser jordhögar utanför. Kanske sprids de av andra djur.

Det brukar vandra en hel del historier om grävlingars farlighet för hus också, förutom den om att de biter så det knakar. De här som tar hand om skadade djur säger att när man försöker putta ut en grävlig ur en källare med en kvast, händer det att de nafsar i kvasten. Annars är de skygga djur som hellre flyr än anfaller.

De gräver dock rätt mycket och de kan leva i samma bon i flera decennier. Många utgångsgångar vill de ha och sedan gör de rum för toalett, dirum, sovrum under vintersömnen osv. Det kan bli mycket grävande. Har man en husgrund som inte pallar för gångar och hålrum under bör man se till att boplatsen inte blir så trevlig längre.

Jägarförbundet tipsade mig att skrämma ut grävlingen (dvs banka i golven och spana så att de stack ut) och sätta galler för husgrunden. Är det alltför bökigt att gräva sig en bostad väljer de en annan, och de väljer inte i första hand en plats som är mycket nära människor. Skrämmer eller fångar man in en grävling och inte försämrar boet samtidigt har man god chans att få en annan grävlingfamilj under huset. Grävlingar har liksom katter skarp förmåga att veta var det finns lediga revir.

Åsa, mälardalen zon 2
På jobbet fångade de och sköt en grävling häromdagen för den hade förstört lite för mycket de senaste åren i bärodlingen. Fast den hade bara förstört svartvinbärssorten Kristin, en alldeles för söt sort för min smak men grävlingen gillade den och hade knäckt en himla massa grenar.

Förra hunden blev biten i svansroten av en grävling inget blev brutet men hon kunde inte sitta på några dagar så de gjorde nog ganska ont.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon