Shaggy
Jag köpte hus i vintras och i trädgården fanns det två äppelträd. Förra ägaren visste inte vad det var för sorter utan jag tänkte att till hösten så kan jag lista ut det, men tvärr blir jag inte klokare.
Träd nummer ett
Trädet är hårt kräftangripet så det går inte att titta på växtsätt för att lista ut sorten. Äpplena är ljust gröngula och har form som Transparent Blanche men äpplena är för det första alldeles för små och för det andra så tycker jag inte smaken stämmer. Vissa äpplen har även en svag "brunfärgning" på solsidan vilket jag inte kopplar ihop med den sorten. Smaken på äpplena är väldigt "bitsk" när jag plockat dom från trädet och så fort dom mognat (har bara hänt med fallfrukt än) så har äpplena varit torra och mjöliga. Äpplena är idag små till medelstora, dock ska nämnas att trädet bär mycket frukt och det kan ju påverka storleken. Gissar på sommarfrukt och det kanske är transparanger men jag vet inte...
Träd nummer två
Trädet är hårt stympat för några år sedan så där kan man inte heller titta på växtsätt. Det har inte fallit en enda frukt från detta träd så jag har inte ens kunnat smaka på fallfrukten. Det som är konstigt med de här äpplen är skafthålan eller snarare avsaknaden av sådan. Skafthålan är inte mer än någon millimeter djup och skaftet växer på en "kudde". Ett tag trodde jag att det var Åkerö eftersom det är det enda äpple jag känner till som har den typen av skafthåla men formen stämmer inte eftersom det smalnar av ner mot blomman. Troligen en senare frukt men jag har egentligen ingen aning och jag vill inte plocka äpplen i förtid eftersom det inte blir så mycket frukt på trädet i år. Äpplena har idag medelstorlek men det säger ju inte mycket om vad der blir sedan.

Finns det någon som har någon ide om vilka sorter det kan vara? Jag skulle framförallt vilja ha tips om möjliga sorter vad gäller nummer två.
gammelnalle
Enligt de pommologer som har FÖRSÖKT att artbestämma mina mina äpplen måste man (pommolog kvinna eller man) ha minst tre frukter från varje träd (pga trädets indivuella förändringar om jag fattat det hela rätt)

Storlek
Form
Färg
Smak
Hållbarhet

alla dessa saker spelar roll.

Kanske kan någon här på odla ge dig en vink om VAD det kan vara, men säkrast är nog ändå att ta med din frukt till någon "äpplets dag" som brukar anordnas nu på höstarna.

Lycka till

PS jag har en sort som INGEN har lyckats med att artbestämma och det säger dom inte är ovanligt. Så kanske har du en egen sort: Shaggy ???
Jan af Lisö
Jag tror inte att det är möjligt attt bestämma äppelsort via forum-beskrivning.

Det har nyligen utkommit en bok "Äpplen i Sverige"
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_inf...t=search_result

som beskriver 224 olika sorter med bild och karaktäristika för 320. Kanske kan den vara till nytta, priset är inte helt orimligt.

Utifrån var du bor i landet samt åldern på träden så skulle många sorter kunna uteslutas. Om du bor i Stockholm så har jag för mig att första helgen i oktober skall Görel Kristina Näslund sortbestämma äpplen på Zetas.
Shaggy
Jag förstår att det inte går att bestämma exakt vilken sort det kan vara men jag skulle gärna vilja ha förslag. Det är lättare att leta bland 10-15 sorter än bland hundratals. Äpplena på träd nummer två har ju dessutom ett lite lustigt utseende så där bör det gå att få fram förslag.
Jag har suttit hemma och tittat i boken Våra äppelsorter och den är väldigt bra tycker jag men mognadstid är inte min starka sida. De mognadstider jag anser att äpplena har är absolut inte samma som anges i boken. Skillnaden ligger dessutom åt båda håll så det kan inte handla om klimat utan jag kanske har lite konstig smak.
För övrigt bor jag i Värmland och träden bör vara från ca 1950 eftersom huset stod klart då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon