Jag köpte hus i vintras och i trädgården fanns det två äppelträd. Förra ägaren visste inte vad det var för sorter utan jag tänkte att till hösten så kan jag lista ut det, men tvärr blir jag inte klokare.
Träd nummer ett
Trädet är hårt kräftangripet så det går inte att titta på växtsätt för att lista ut sorten. Äpplena är ljust gröngula och har form som Transparent Blanche men äpplena är för det första alldeles för små och för det andra så tycker jag inte smaken stämmer. Vissa äpplen har även en svag "brunfärgning" på solsidan vilket jag inte kopplar ihop med den sorten. Smaken på äpplena är väldigt "bitsk" när jag plockat dom från trädet och så fort dom mognat (har bara hänt med fallfrukt än) så har äpplena varit torra och mjöliga. Äpplena är idag små till medelstora, dock ska nämnas att trädet bär mycket frukt och det kan ju påverka storleken. Gissar på sommarfrukt och det kanske är transparanger men jag vet inte...
Träd nummer två
Trädet är hårt stympat för några år sedan så där kan man inte heller titta på växtsätt. Det har inte fallit en enda frukt från detta träd så jag har inte ens kunnat smaka på fallfrukten. Det som är konstigt med de här äpplen är skafthålan eller snarare avsaknaden av sådan. Skafthålan är inte mer än någon millimeter djup och skaftet växer på en "kudde". Ett tag trodde jag att det var Åkerö eftersom det är det enda äpple jag känner till som har den typen av skafthåla men formen stämmer inte eftersom det smalnar av ner mot blomman. Troligen en senare frukt men jag har egentligen ingen aning och jag vill inte plocka äpplen i förtid eftersom det inte blir så mycket frukt på trädet i år. Äpplena har idag medelstorlek men det säger ju inte mycket om vad der blir sedan.
Finns det någon som har någon ide om vilka sorter det kan vara? Jag skulle framförallt vilja ha tips om möjliga sorter vad gäller nummer två.