Full version: rabatt
-asno-
Har i sommar grävt en rund rabatt till min Morden Blusch, problemet är att jag skulle vilja plantera den tillsammans med buxbom och lavendel. Men det går ju inte för här är zon 7 sad.gif Är det någon som har förslag på annat som skulle vara fint till den. Vill gärna att rabatten ska gå i lite silver, lila och den rosa tonen i rosen. En kantväxt skulle jag också vilja ha, men rabatten är ca 10 m. i omkrets.

/Åsa
cinis74
Jag har pippi på lammöron som kantväxt just nu. De kanske skulle fungera??
-asno-
Hmm, jo jag hade tänkt på det oxå. Men jag provade att fröså lammöron för att det inte skulle bli så dyrt och det kom upp ett laugh.gif Kanske var det där tanken på lammöron förirrade sig, tur att du gav mig den tillbaka!

/Åsa
Fenja
Har för mig att Isop är härdigare än Lavendeln, men jag vet inte exakt vilken zon den klarar... Annars tycker jag att violer, vivor och vintergröna ger en fin inramning till rosor.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Bra mkt snyggare o lätthanterligare än isop/ (vedig , måste klippas ner för att hålla formen o tveksam i härdighet i z7 den med ) är salvia nemorosa - om du vill ha lavendelstuket , annan trevlig lavendel"- växt är limonium latifolium som blommar senare än salvians höjdpunkt och liknar en låg lila brudslöja. Lammöronfröna var nog usla för de är lätta att så , mer silver ger tex Samndmalört -Artemisia stelleriana som har ett krypande växtsätt smile.gif
Limonium -den rosavita varianten -ca 20 cm hög o bred
Maggan H
Om nån vill ha lammöron kan ni få mina, jag ska gräva upp dom i höst. Ca 1 kvm.
cinis74
Maggan,

jag har skickat ett PM till dig......
-asno-
Tack för svaren, och vilken tur jag har att kerstin svarade en växt som jag sått iår biggrin.gif och som kommit bättre än lammöronen...

/Åsa
-asno-
Igen måste jag fråga - Kerstin var kan man få tag på Limonium latifolium, den lät ju bra men jag kan inte hitta frö på nån av mina länkar iallafall. Vet du var man kan få tag på den, och är det en perenn? Har tittat på din rabatt förresten med rosor från Blomqvists - min rara Morden Blusch kommer oxå därifrån, det är därför den är värd lite extra rolleyes.gif
Det var ju förståss Artemisian jag sått iår...

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon