|
Hur är det, kan jag sticklingsföröka min silvernjurvinda som först NU börjar bli riktigt fin och lång - den har varit pluttig hela sommaren.......... Jag skulle i så fall förvara sticklingarna inomhus i rumstemperatur till våren?
Hur är det med rosor, har en MOzart jag skulle vilja pröva med, jag vet ju att man kan göra det. Förra året försökte jag i slutet av sommaren och fick små kvistar av new dawn att ta sig i små krukor. Till våren hade dock kvistarna dött fastän de stått väl täckta både underifrån och överifrån med granris och löv. Jag funderar nu på att ställa in sticklingarna inomhus under vintern, i vanlig temperatur, kan man det, kan det funka? Att behandla rosen som en krukväxt under vintern?
kerstin z5-6
13-08-2004, 10:09
Njurvindan är lätt att ta sticklingar från o övervintra -jag övervintrar hela växten  som krukväxt gärna x ljus de mörka mån. Rosor- denna tid -kan sticklingen sättas direkt ner i jord i kallbänk , under moderbusken eller på annan skyddad plats -Kruka går sämre tycker jag var krukorna inte nergrävda ? I så fall förstår jag att det inte gick .. Sätt gärna sticklingen intill en sten som går ner en bit i backen -det verkar funka , se till att de inte torkar ut innan höstregnen kommer Sticklingar från rosor tar sig bäst om man väljer en gren som har blommat i år Ta till 2 dm lång ,minst varav större delen ska vara under jord Lycka till!! K testar själv just nu  lite olika sorter, däribland Mozart , flera verkar ha tagit sig bra
Nej, de var inte nergrävda............ Hmm, då får jag försöka igen! Jag trodde det viktigaste var att man tog en vedartad del, med klack, för där kommer rötterna? Jag får nog testa lite!
kerstin z5-6
13-08-2004, 10:22
vedartad del med klack gäller nog mer för buskar o trädsticklingar
Någon roskunnig sade mig att just Mozart tillhörde de lättaste att sticklingföröka. Jag har en mängd sticklingar i landet och konstigt nog är det rugosasticklingarna som klarat sig sämst. Kanske fick jag inte med tillräckligt med förvedat på dem. Torrt har de iallafall inte haft det.
Min syster har förökat rosor genom att ta rosris på hösten, lagt in som äppleympar i vått tidningspapper och öppna plastpåsar i kylen. I mars-april var hela kvistarna fulla av rötter och rosorna prunkar nu hos henne. Detta ska jag också prova i höst.
En fråga angående förökning av rosor:
Jag har inte prövat sticklingar ännu, men flera av mina gammaldags buskrosor (t.ex. Celeste, Gallica och Princesse de Lamballe) har visat sig mycket lätta att rota med avläggare.
Frågan är hur härdiga dessa nya plantor blir? Rotäkta rosor låter ju bra, eftersom man slipper alla problem med vildskott, men är inte huvudanledningen till att de ympats från början att förbättra härdigheten?
kerstin z5-6
14-08-2004, 09:53
Nej ! man ympar inte för att förbätta härdigheten .. det är endast ekonomi det handlar om -Vid ympnig behövs ett öga .. och det tar sig snabbt till en säljbar ros .En rotäkta ros tar mycket längre tid på sig innan den är i säljbart skick , de är också ofta mycket mindre ex än de ympade som finns till försäljning Enligt mig är rotäkta rosor alltid att föredra då man dessutom slipper de besvärliga rotskotten från den oäkta" delen . Dessutom kan allt ovan jord frysa ner ...har roten klarat sig kommer rosen igen Mina rotäkta egenhändigt gjorda (snittrosor) z 1 rosor beter sig på detta vis om de planteras ute.Svaret blir alltså att dinarotäkta är härdigare än moderplantan -jag byter succesivt ut mina gammeldags -Alt planterar de nya väldigt djupt och hoppas att de ska bilda egna rötter . Ympris i kylen Cilla det måste jag pröva
Åsa, mälardalen zon 2
14-08-2004, 10:11
När det gäller Mozart har jag alltid tagit sticklingar ganska tidigt på sommaren och de har rotat sig mycket snabbt, en stickling jag tog var faktiskt så snabb att den hann bli en liten buske som hann blomma med 2 blomklasar innan vintern kom. Jag övervintrade dem i krukor som jag grävde ner i kallväxthuset, jag skottade in snö över dem under vintern som skydd.
kerstin z5-6
14-08-2004, 10:43
Låter verkligen bra Åsa -jag hoppas på lika god tur med mina
Tack, Kerstin och Cilla!  Jag ska genast gå och lägga ner grenar på alla mina nyköpta Austinrosor, och prova ympris i kylen också. Jag har hållit på med trädgård i stort sätt hela mitt liv och har fullständig pippi på förökning. Men just rosor är jag ren nybörjare på. Jag har aldrig brytt mig om att skaffa några, eftersom jag vet av sorglig erfarenhet att råbocken samvetsgrant knipsar av varenda blomknopp, och det är alltför frustrerande. Men i år har jag äntligen fått färdigt ett inhägnat, ungefär 100 kvadratmeter stort parti, som ska bli kombinerat grönsaksland och rosengård. Så nu fullständigt frossar jag i rosor och räcker lång näsa åt bambi.
En fråga till Cilla: Det där 'ympriset'; när ska man ta det? Måste de ha slutat vegetera helt? (Många av dem har ju blad ända in i december, vi plockar ibland blommor från New Dawn på julafton).
Mia, zon 3
20-08-2004, 06:13
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-08-2004, 10:53) Svaret blir alltså att dinarotäkta är härdigare än moderplantan Ha! - det var väl det jag trodde!!!! Jag har försökt hävda denna ståndpunkt länge, mot försäljare som envist hävdar att deras ympade rosor är härdigare än rotäkta.... Vad härligt att andras erfarenheter bevisar vad hittills bara min tjurskallighet har envisats med! Eftersom man alltid blir sugen på sådant som är på gränsen till härdigt i ens egen zon, så är ju detta godis för öronen... Just Austinrosor har jag stirrat länge på, men då är det kanske bättre att tigga skott av någon istället för att köpa? För de är väl alltid ympade, misstänker jag?
Sommartorparn
20-08-2004, 08:48
CITAT (Mia @ zon 3,20-08-2004, 07:13) men då är det kanske bättre att tigga skott av någon istället för att köpa? För de är väl alltid ympade, misstänker jag? http://www.roskraft.se/säljer rosor på egen rot.
kerstin z5-6
20-08-2004, 08:56
Fast de på roskraft säljer inte på postorder tyvärr ...vet inte hur det är om man besöker -Eldsjälen Rolf finns inte mer men barnen fortsätter visst med plantskolan . Austinrosor säljs bara som ympade -men att göra en rotäkta tar tid -jag föreslår att du köper din favorit Austin , planterar djupt så den bildar egna rötter , men också tar ympar o gör egna rotäkta med jag har numer Crown princess Margareta -austin planterad ute -på ymprot- vi får se hur hon sköter sig i vinter De små -ännu inte utvecklade plantorna av rotäkta rosor -under 50 cm -kan behöva extra omsorg i form av kupning o solskydd första året -tills de "kommer igång
Mia, zon 3
20-08-2004, 09:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-08-2004, 09:56) jag har numer Crown princess Margareta -austin planterad ute -på ymprot- vi får se hur hon sköter sig i vinter Austinrosor i zon 5-6 - det tycker jag låter kusligt härligt....! Rapportera hur det går! Problemet är att jag vill ha dåligt härdiga saker, men jag vill inte behöva springa och täcka och fjolla med dem. Första åren, kanske, men inte varje vinter.... Och jag har ju inte alltid det där mysiga snötäcket på vintern, utan en hel del barfrost. Och lerjord. Experimenterar med superdränerade bäddar istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|