cinis74
13-08-2004, 10:56
Skulle vilja flytta mitt jättestora löjtnantshjärta men det är lite svårt just med avseende på storleken. Kan jag klippa ner den lite eller måste jag vänta till våren?
Vänta till lite senare i höst (när värmen sjunker) och klipp ner och flytta det, tänk på att den har djupa rötter och försök att få med så mycket som möjligt av dem. Glöm inte vattna massor!
Mvh
Fenja
astrid.m.s
13-08-2004, 12:20
Jag har flera gånger flyttat på Löjtnantshjärta, både stora och små. Det brukar gå bra bara man vattnar så klart. Jag har aldig klippt ner dem inför flytten. Vet inte om det har någon betydelse. Oftast är det ju bäst att de får vissna ner som vanligt. Har den nu börjat gulna så kanske det inte gör så mycket att den klipps ner. Det går ju att binda upp den så det håller ihop växten och blir det lättare att handskas med den.
Har även flyttat någon på våren men det var en mindre växt. Tror att den kanske stannar till och tar lite längre tid på sig då p.g.a förändringen.
Tycker det är en tålig växt som tål att bli behandlad lite hur som helst. Det är min erfarenhet, kanske någon annan inte har den uppfattningen.
Det ska bli intressant att läsa er andras erfarenheter.
Har också flyttat löjtnantshjärta (vit) utan att klippa ner. Den var i.o.f.s inte så stor då men blommade snällt året därpå och verkar gilla det nya läget betydligt bättre än det gamla, tycker också den verkar tålig.
cinis74
13-08-2004, 15:30
Jag tror jag chansar och flyttar den nu iaf. Den har "växt ur" sin gamla placering så jag hoppas att den kommer att trivas lika på sin nya plats som på den gamla. I och för sig så börjar den faktiskt se lite gul och trött ut men jag knyter nog i hop den i stället för att klippa ner, så får vi se hur det går......
Gräv djupt för de har fruktansvärt stort rotsystem. Blir en jättklump som är rätt tung. Lycka till!
Fialotta
13-08-2004, 20:54
När jag flyttar på hjärtan så passar jag på att dela på
så sätt får jag många buskar...urfint på våren sen
cinis74
16-08-2004, 06:16
Nu är den flyttad...... håller tummar och tår för att det ska gå bra......
Margaretha
18-08-2004, 21:11
Jag har flyttat mitt löjtnantshjärta flera gånger (två höstar i rad ) och det har snällt kommit tillbaka på våren stort och pampigt, så det ska säkert gå bra. Lycka till!
Mia, zon 3
19-08-2004, 09:56
Jag brukar inte heller klippa ned (om jag inte måste) innan jag flyttar perenner. I de fall "konsistensen" tillåter, så flätar jag ihop det ovanjordiska till ett handtag - mycket praktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.