Full version: absolut snigelstopp
sommarstaden
Hejsan alla snigelovänner.
Det finns ett sätt att bli av med sniglarna, i alla fall om det gäller en mindre trädgård.
På en upprättstående planka drar man två oisolerade koppartrådar med någon centimeter emellan
Dessa två trådar kopplar man till ett 12v bilbatteri eller en liten batterieliminator. Ofarligt för katter, hundar, barn och annat värdefullt, men det finns inte en snigel som tar sig förbi detta.
Antingen vänder snigeln vid kontakten med första tråden eller så blir det stekt snigel.
Sök på "snigelstängsel" på nätet så finns det mer att läsa.
MVH
sommarstaden
Mia, zon 3
Mwwahhhaaaaahahaaa!!!! (=ondsint skratt!)
Allt som tar kål på "mördarna" är välkommet! Har själv hittat de första hemma mad.gif mad.gif mad.gif , men min tomt lämpar sig tyvärr inte för elstängsel.... sad.gif Plockar istället...
Viveka
snigel-el låter bra, men blir det inte lätt överslag i en eltråd som går så nära marken? (Jag har haft hästar, så jag vet hur ofta stängslen upphörde att fungera, för att gräs, sly och nässlor växte upp i dem).

Vi har också just drabbats av de första mördarsniglarna i vårt område, antingen de nu har kommit in med plantor och jord, eller migrerat från stan, som ligger ca 4 km bort, och där de funnits sen länge. (Troligen det senare, för invasionen tycks vara koncentrerad till vägar och stigar närmast stan, de har inte riktigt hunnnit in i själva trädgårdarna ännu).

Vi försöker stoppa invasionen i dess linda, genom ett allmänt upprop till folk i området att vara uppmärksamma och döda varenda exemplar de ser omedelbart.

Själv har jag tagit som vana att alltid ha en sax och en ficklampa med på kvällsrundan med hunden, eftersom det är då de kommer ut. Första veckorna knipsade jag ett trettiotal per runda, nu är jag nere i mellan 5 och 10, beroende på vädret. Konstigt nog tar jag flera i torrt väder än i regn.

Här är en fråga som kanske någon med mera erfarenhet av mördarsniglar kan besvara: Jag går samma runda varje kväll, på stigar och grusvägar genom omväxlande skog och ängsmark. Sniglarna verkar använda vägarna för att förflytta sig, heller än att gå genom terrängen, jag har ännu inte sett någon i skogen, eller ens på gräsmattan när den är nyklippt. Ändå lär de dras till nyklippt gräs.

Men det konstiga är att sniglarna ALLTID tycks dyka upp på exakt samma ställen på dessa rundor. Långa sträckor är helt snigelfria, men på ett tiotal punkter är det alltid minst en, och oftast flera sniglar. Jag kan inte se någon som helst skillnad på omgivande terräng, och samma fenomen återkommer i både ängs och skogsmark, utspritt över hela sträckan.

Någon som har en förklaring?
Viveka
Mwwahhhaaaaahahaaa!!!! (=ondsint skratt!)

Jag kom just på vad det är som händer.

De äckliga kräken är ju kannibaler.

Och eftersom jag aldrig plockar upp 'liken', samlas nya sniglar till samma plats för att kalasa på sina döda kompisar. Perfekt som bete i en snigelfälla alltså, betydligt billigare än öl.

Jag undrade just hur kropparna kunde försvinna så fort.
gammelnalle
CITAT (Viveka @ 27-08-2004, 22:26)
snigel-el låter bra, men blir det inte lätt överslag i en eltråd som går så nära marken? (Jag har haft hästar, så jag vet hur ofta stängslen upphörde att fungera, för att gräs, sly och nässlor växte upp i dem).

Detta låter för bra för att vara sant... Måste bygga ett sån't.

Men Viveka: Skillnaden mellan ett 12V-system och ditt elstängsel är att ditt elstängsel producerar en HÖG spänning >10.000 volt. Lite vått gräs där ger garanterat överslag.
Vid 12V kan du lägga nästan hur mycket vått gräs som helst på trådarna (och du kan HÅLLA på trådarna med händerna utan att du känner något... DET kan du inte på ett elstängsel... det har du säkert bittert fått erfara ? biggrin.gif )

För den tekniske kan jag berätta att det är STRÖMMEN som känns och ställer till med obehagligheter, men STRÖMMEN (Ampere) Bildas av en SPÄNNING (volt) som drivs genom en Resistans eller Impedans (motstånd på svenska) (OHM)
Förhållandet kallas för OHMS LAG och säger att Spänningsfallet över ett motstånd är lika med strömmen genom motståndet gånger motståndet.
Spänningen U (volt)
Strömmen I (Ampere)
Motståndet R (Ohm)

U=I*R eller I=U/R eller R=U/I

Antag att "motståndet" i ditt gräs är 10.000 ohm .. strömmen som SKULLE kunna bildas blir då med ditt Elstängsel på 10000V => 10.000/10.000= 1A

(men det är strömbegränsat.. men det är EXTRA ÖVERKURS.... detta var bara enkel ÖVERKURS)
smile.gif
Med ett 12V batteri blir strömmen 12/1000 = 0.012A (12mA)

Hoppas att NÅGON blev lite klokare....

Varför göra det enkelt när man kan krångla till det...... biggrin.gif
Susanne i Linköping
Kloka ord, Gammelnalle! Extra överkurs, handlar den om inre resistans, möjligen? laugh.gif

Räcker 12 V verkligen mot sniglar? Är de så känsliga? Och inte hade jag en aning om att det var så hög spänning i elstängsel för hästar, oj. Till kor brukar man ju ha ännu högre, hur hög är "kostyrkan"?

Efter att ha läst den här tråden börjar jag allvarligt fundera på att stängsla in delar av köksträdgården mot sniglarna (minst tre olika sorter varav en är rödbrun, snäckorna ej inräknade), det låter ju som om det skulle kunna fungera! smile.gif
gammelnalle
CITAT (Susanne i Linköping @ 08-09-2004, 09:36)
Kloka ord, Gammelnalle! Extra överkurs, handlar den om inre resistans, möjligen? laugh.gif

Räcker 12 V verkligen mot sniglar? Är de så känsliga? Och inte hade jag en aning om att det var så hög spänning i elstängsel för hästar, oj. Till kor brukar man ju ha ännu högre, hur hög är "kostyrkan"?

Efter att ha läst den här tråden börjar jag allvarligt fundera på att stängsla in delar av köksträdgården mot sniglarna (minst tre olika sorter varav en är rödbrun, snäckorna ej inräknade), det låter ju som om det skulle kunna fungera! smile.gif

Jo ÖVERKURSEN kommer att handla om inre resistansen biggrin.gif laugh.gif
FAKTISKT!!
Men inte i människokropper eller hos sniglar mad.gif utan i "kostängselaggregatet" dvs VARFÖR dör man inte av så hög spänning ?
Fast DU verkar ha koll på det där.... smile.gif

JAG vet inget om sniglars inre resistans men de är ju rätt så slemmiga och bör därför ha LÅG inre resistans... (högre ström...)

Men ämnet verkar så pass intressant att det kan vara värt att prova.

Jag är väl något skeptisk till att använda KOPPARTRÅD, inte för att den är en utomordentlig ledare, men för att den oxiderar så lätt och denna oxid "skyddar" ledaren. Galvad järntråd skulle jag prova (den är dessutom billigar i INKÖP. Men jag brukar ta vad jag har hemma för sådana här experiment... (Kajsa Warg har inspirerat mig många gånger...)

KOR, däremot: Mjölkar mindre om de har en spänningsskillnad mellan fram och bakklövar på 15Volt (kan möjligen vara ännu lägre.. ett tag sedan jag frächade upp minnet...) Bl.a. därför är det viktigt att "potentialutjämna" i stall.....

Sen det där med spänning i el-stängsel: numera anger man istället effekten i Joule.... (As) men jag är för dåligt bevandrad i ämnet för att kunna omvandla häst och kostängsel..... Nån annan kanske?
netaave
CITAT (Viveka @ 27-08-2004, 22:26)

Vi har också just drabbats av de första mördarsniglarna i vårt område, antingen de nu har kommit in med plantor och jord, eller migrerat från stan, som ligger ca 4 km bort, och där de funnits sen länge. (Troligen det senare, för invasionen tycks vara koncentrerad till vägar och stigar närmast stan, de har inte riktigt hunnnit in i själva trädgårdarna ännu).

Vi försöker stoppa invasionen i dess linda, genom ett allmänt upprop till folk i området att vara uppmärksamma och döda varenda exemplar de ser omedelbart.

Själv har jag tagit som vana att alltid ha en sax och en ficklampa med på kvällsrundan med hunden, eftersom det är då de kommer ut. Första veckorna knipsade jag ett trettiotal per runda, nu är jag nere i mellan 5 och 10, beroende på vädret. Konstigt nog tar jag flera i torrt väder än i regn.

Här är en fråga som kanske någon med mera erfarenhet av mördarsniglar kan besvara: Jag går samma runda varje kväll, på stigar och grusvägar genom omväxlande skog och ängsmark. Sniglarna verkar använda vägarna för att förflytta sig, heller än att gå genom terrängen, jag har ännu inte sett någon i skogen, eller ens på gräsmattan när den är nyklippt. Ändå lär de dras till nyklippt gräs.

Men det konstiga är att sniglarna ALLTID tycks dyka upp på exakt samma ställen på dessa rundor. Långa sträckor är helt snigelfria, men på ett tiotal punkter är det alltid minst en, och oftast flera sniglar. Jag kan inte se någon som helst skillnad på omgivande terräng, och samma fenomen återkommer i både ängs och skogsmark, utspritt över hela sträckan.

Någon som har en förklaring?

Men hallå! Om du klipper itu en snigel blir det ju två. De funkar väl på samma sätt som maskarna, att det växer ut en ny kroppsdel där den andra amputerats.
Eller är jag helt ute och cyklar?
KURT
CITAT (netaave @ 08-09-2004, 11:06)
Men hallå! Om du klipper itu en snigel blir det ju två. De funkar väl på samma sätt som maskarna, att det växer ut en ny kroppsdel där den andra amputerats.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej det växer inte ut någon ny del, båda delarna dör . De är visserligen hermafroditer, men det behös 2 st och kosrbefruktning för att det skall bli ägg också.
sommarstaden
CITAT (gammelnalle @ 08-09-2004, 10:52)
CITAT (Susanne i Linköping @ 08-09-2004, 09:36)

Jo ÖVERKURSEN kommer att handla om inre resistansen biggrin.gif laugh.gif
FAKTISKT!!
Men inte i människokropper eller hos sniglar mad.gif utan i "kostängselaggregatet" dvs VARFÖR dör man inte av så hög spänning ?
Fast DU verkar ha koll på det där.... smile.gif

JAG vet inget om sniglars inre resistans men de är ju rätt så slemmiga och bör därför ha LÅG inre resistans... (högre ström...)

Men ämnet verkar så pass intressant att det kan vara värt att prova.

Jag är väl något skeptisk till att använda KOPPARTRÅD, inte för att den är en utomordentlig ledare, men för att den oxiderar så lätt och denna oxid "skyddar" ledaren. Galvad järntråd skulle jag prova (den är dessutom billigar i INKÖP. Men jag brukar ta vad jag har hemma för sådana här experiment... (Kajsa Warg har inspirerat mig många gånger...)

KOR, däremot: Mjölkar mindre om de har en spänningsskillnad mellan fram och bakklövar på 15Volt (kan möjligen vara ännu lägre.. ett tag sedan jag frächade upp minnet...) Bl.a. därför är det viktigt att "potentialutjämna" i stall.....

Sen det där med spänning i el-stängsel: numera anger man istället effekten i Joule.... (As) men jag är för dåligt bevandrad i ämnet för att kunna omvandla häst och kostängsel..... Nån annan kanske?

Hejsan.
Det här är hur kul som helst, om jag bara lutar mig tillbaka så får jag veta allt.
Får jag kanske ändå komplettera lite.
Har försökt mäta sniglarnas inre resistans med mitt gamla instrument.
Frånsett att mina försöksdjur avled vid experimentet så verkar det som mitt instrument inte klarar av att mäta så få Ohm.
Beträffande koppartråden så kommer den väl förmodligen att bli oxiderad så småningom. På mitt provstängsel som ligger platt mot marken syns det ännu ingen oxid. Rostfritt vore kanske det bästa men då har vi ju priset igen.
Hör gärna av er om ni experimenterar vidare i ämnet.
Till sist:
Tack Gammelnalle för dina klargörande kurser tongue.gif
MVH
sommarstaden
gammelnalle
he he he!!!

Din koppartråd kommer nog att hålla ett par år... sen kan du putsa av ärgen med lite stålull.... så pang på !!

Rostfritt !!! jo man tackar.... men plånboken tar nog inga glädjeskutt!!!
Nej man tager vad man hafer (som Kajsa Warg aldrig lär ha skrivit någonstans...)

Mäta sniglarna inre resistans???? Jag ser att jag verkligen har skrivit det , men jag måste ha haft intern kortslutning i mina synapser... För att ditt (!) stängsel skall påverka sniglarna bör det ju vara den yttre resistansen... Kanske? beroende på vad det är som händer. Har faktiskt inte kollat på nätet (230V har vi visst.....)
DÖR de eller klarar de inte av övergången? (dvs vänder bort igen?)

Pallkrageklubben bör väl ENKELT kunna göra den här typen av snigel-motare??

EDIT: He he he... nu har jag varit och kollat nätet...

rekommenderar dessa två:
http://www.engelbert.se/garden10.htm mkt bra och detaljrik
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10879&a=208000 gröna rum

det finns även en länk till ett företag som säljer denna typen av stängsel (?) men göra själv är roligare...
sommarstaden
Bara för gammelnalle.
Ni andra får nöja er med att tjuvläsa.
Inre eller yttre resistans, tja sk-t samma.
Jag tog mitt mätinstrument och försökte mäta moståndet rakt igenom sniglarna, men deras brist på samarbetsvilja och förståelse för den goda saken förstörde det hela.
Mitt framför ögonen på mig dog de.
Mitt instrument ville inte ge ett vettigt värde, det visade liksom total kortslutning.
Mina praktiska experiment med snigelstaketet visar att väldigt många vänder vid kontakt med första tråden trots att jag puttar dem lite försiktigt i baken. De som inte vänder om tvärdör på samma sätt som när man häller salt på dem.
Min slutsats är att de små liven är extremt känsliga för el.
Verkar jag grym?
Ooooh nej, jag älskar djur. sleep.gif
MVH
sommarstaden
gammelnalle
Salt och el... vilken kombination...
Larma genast alla tidningar... DÖDANDE DOSER....

Jo lite grym tycke jag nog du är... sleep.gif men i sann vetenskaplig anda får man ibland gå över lik.... smile.gif det var ju likström dessutom!!! rolleyes.gif (dåliga vitsar tror jag vits (!) att det stod i profilen..)

Älskar djur?? ja men i vilken form? biggrin.gif biggrin.gif

Kannibalen tyckte om människor!!!

Om ditt instrument visade på kortis så är nog dylika kräk VÄLDIGT lågimpediva... vare sig det gäller yttre eller inre resistans. Min fundering var om sniglarna "kände" att "NU måste jag vända, och det snabbt" (I snigelfart...) men jag förstår nu att de känner av det hela "för sent"... Kanske om man ökar spänningen.... hm... eller kör med växelspänning (så det inte är LIK-spänning...).. hum elihumm... tål att funderas på tills nästa odlingssässong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon