dajo
Vi planterade ett prydnadskörsbär i maj månad (2004) i vår helt nyanlagda trädgård, jorden är köpt som planteringsjord från en jordtillverkare. Närmaste annan växt är änden av en spireahäck som finns 2 meter bort.

Trädet köptes i kruka från plantskola och är omkring 2,5-3 meter högt.

Problemet är nu att det ser exakt ut likadant som när vi planterade det, inga nya skott eller växtlighet på 3 månadert. Vi gödslade något i slutet av juni med ett långtidsverkande fullgödselmedel (Weibulls Trädgårdsgödsel).

Som jämförelse planterade vi även ett äppelträd i andra ändan av trädgården som tvärtemot växt ganska rikligt.

Frågan är om detta är normalt eller bör vi göra något för att få fart på trädet?
Ingo
Om trädet ser friskt ut i övrigt (inte slokar eller gulnar eller något) så tycker jag inte att det är så oroande. Maj är en ganska sen plantering. Trädet har fullt upp med att rota sig och orkar kanske inte med någon tillväxt i år.

Det var ju också ett rätt stort träd ni satte och min upplevelse är att ju större de är, desto längre tid tar det innan de kommer igång.

Körsbär brukar kräva lite mer än äpple när det gäller vatten och näring.

Var noga med vattning, träd ska betraktas som nyplanterade hela första året och nyplanterade växter ska vattnas rejält och regelbundet (inte lite och ofta). Utöver det ska ni inte göra något speciellt annat än att vänta och se vad som händer till våren. Gödsla inte mer i år, sen gödsling försvårar övervintringen.
kristerh
Jag planterade ett prydnadskörsbärsträd för 4 år sedan, 1:a året växte det nästan inget, inte andra heller, men tredje tog det fart och växte massor samt att det kom masssa nya grenar, och i år har det varit ett mellanår då det vuxit sådär... kanske de inte skall växa så mycket varje år wink.gif
krister
Cilla
Hej Dajo -
Jag håller med Ingo - så länge som trädet inte fäller blad eller får dem missfärgade är det ett gott tecken på att trädet fokuserar på att etablera sina rötter. Det kan ta ett par år innan trädet växer i luftkronan.

- håll vattnat vid torka. Vattenspridare och 20-30 mm åt gången brukar vara bra för unga träd, ställ ett glas vid trädet för att kolla mängden. Chockvattna inte med hinkar eller vattenkannor om ni inte måste. Vattna helst innan trädet slokar.

- håll gräs borta under kronan de första åren.

- gödsla inte efter midsommar, då riskerar man att trädet inte hinner förveda sina årsskott innan kylan kommer. Personligen har jag bäst erfarenhet av kogödsel för träd. Konstgödsel kräver mer analys av jorden för att man ska veta hur man ska gödsla. Kogödsel finns att köpa i handeln i säck, och man myller ned den ytligt tidigt på våren.

- se till att stödpålen/pålarna för trädet stöttar rötterna, dvs har sitt fäste i stammen en bit nedanför halva stammen. Stöd är till för rötterna, för att de inte ska röra sig innan de fått fäste, inte till för kronan som ska lära sig att vaja i vinden den har på stället. Se till att inga pålar eller stödremmar skaver i barken.

Och ha förtröstan. Träd är som människor - tar lite tid att få ordning och vänja sig efter en flytt!
dajo
Det verkar ju som jag kan vara lugn och visa lite tålamod. Tack för alla utförliga svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon