Full version: Elefantöron
pisanggoreng
Hej,

Jag hade tidigare stora "elefantöron" utanför mitt hus när jag bodde i Indonesien. Nu (tillbaka i Sverige) undrar jag om man kan ha dessa som krukväxter inomhus i Sverige, och i så fall var man kan få tag på frön.

Tack,

pisanggoreng
Regna
Tänker du på taro/eddo (colocasia esculenta)? De flesta sorter av taro ska tydligen fungera som krukväxt inomhus.

Massa vackra taro-bilder

Letade länge efter den själv, men hittade till slut några fina knölar i en asiatisk mataffär i Stockholm, som jag stack ner i en kruka. De tog den längsta tiden på sig att växa till sig i lagom fuktad jord, tills dess att jag genomdränkte krukan. Då började de växa ordentligt. Nu håller jag jorden kontinuerligt träsk-blöt. Den blir lätt torr runt bladkanterna i inomhusmiljö (vilket syns på de lägre bladen på bilden nedan), så jag har börjat spraya den regelbundet för att hålla luften fuktad runt den. Plantan växer väldigt lustigt, en vecka så står den stilla med bara ett halvt utfällt blad. Två dagar senare har det första bladet slagit ut samt blivit två gånger så stort, ett nytt blad är halvt utfällt, och plantan har växt femton centimeter. Sen står den stilla en lång period igen. Eller är det bara jag och alla mina andra växter som har dålig koll på tiden?

Engelsk tråd om elefantöra inomhus
estet
Åhh de där är jättefina! Såg dem i Thailand där de var jättestora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon