ester
Jag är usel på krukväxter. Det ville svärmor råda bot på och ända från Bosnien har hon skickat ett blad av nattens drottning och ett av svärmors tunga. Jag ställde dem i vatten då de kom fram (och hoppades väl att de skulle självdö blink.gif ). Nu har bägge bladen fått vita rötter. Är det nu man ska plantera dem i jord? Är det bara att trycka ner dem i en kruka var eller ska jag göra nåt speciell med dem? Och var ska de stå? Sol eller skugga? Är de giftiga för katterna?
Fenja
Nattens Drottning har inte blad, det är en taggig kaktus... men det är nu du ska plantera dem! Om du vill vara noga sätter du "Nattens Drottningbladet" i kaktusjord (jag antar att det är en bladkaktus?) som finns att köpa färdigblandat. Eller också gör du som jag skulle ha gjort, planterat båda i vanlig krukjord! Sätt ner bladen en bit i jorden och var noga med att de små rötterna hamnar nedåt - gör en rejäl grop mitt i krukan och fyll på jord så gör de det. Vattna så att det rinner genom krukan. Nysatta plantor brukar inte gilla att stå i stark sol, låt dem stå ljust men i skugga tills de hunnit acklimatisera sig. Sedan gillar kaktusen sol och svärmorstungan brukar överleva ungefär var som helst (kallas även ungkarlsblomma)!! Så vitt jag vet är ingen av dem varken aptitliga eller giftiga för katt... ingen av mina sex katter har försökt att äta dem.
Mvh
Fenja
Emser
Hej ester,

Nattens drottning är som Fenja säger en kaktus och bör sättas i kaktusjord men det är inte nödvändigt (jag har min i vanlig krukjord!). Den kommer ursprungligen ifrån Texas trakterna där den kan täcka ett helt träda med sin tentackler...så den behöver stöd. Den vill stå i full sol och trivs ute. Kaktusar behöver lite kyla för att börja sätta knoppar och de flersta kaktusar klarar nattemperaturer på 0-5 grader. (Det är därför Novemberkaktusar sätter knoppar mot glasrutan, snurrar man på krukan så kan man lura den att sätta knoppar runt hela plantan! biggrin.gif ). Nattens drottning blommar på natten (därav namnet). En blomma=en natt!

Selenicerus grandiflorus (Nattens drottning)

Svärmorstunga (Sansvieria trifasciata) eller Bajonett lilja. Är en barnsligt enkelt blomma. De tål de flersta förhållanden utom för blött om fötterna.... :)Jag vattnar min inte mer än var 4:e vecka och den blommar med gämna mellanrum och den ogillar fuktig luft. Vill stå ljust men inte nödvändigt. Vintermin. 16 grader; max 24 på sommaren. Planteras om när krukan spricker...se till att jorden är hårt packad annars kan den välta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon