|
thomaswahlqvist
13-08-2004, 21:23
Jag har ett fikon med stora fikon på, är det bara tur? Jag trodde det skulle till ett växthus för detta...... Jag bor i zon 1 på Öland, har jag hittat ett Zon 1++ läge? Eller vad skall jag kalla det? Jag funderar på att ta bort fikonet och exprimentera med någon icke härdig Magnolia. Jag har hittat en hel del häftiga magnolior på en holländsk postorder sida. Har ni några kul och spännande tipps av icke härdiga Magnolior som skulle gå på fikonets platts..... De häftigaste Magnolia blommorna jag sett hadde cup and saucer form, tekoppsform med fat...
andreas i uppsala
13-08-2004, 21:50
inte ska du ta bort fikonet heller, annars så kanske m. grandifolia edith bogue skulle vara något, städesgrön och allt
thomaswahlqvist
13-08-2004, 21:55
Berätta mer om Magnolian, kanske nån länk/bild?
Kolla in Zetas katalog, de tar in ganska många magnolior på våren och exemplaren är mycket starka och friska, bättre än på många andra ställen kring Stockholm.
Zertas trädgård söder om Stockholm har flera uppväxta magnolior också. Även nära hemmet kan man få se en hel del exotiskt!
Södermalm i Stockholm har för övrigt en av landets största magnolior. Lade in den på bild här någonstans för en tid sedan.
wolkenkrabber
13-08-2004, 22:42
vart på söder står de?, jag skulle gärna vilja se dom när jag är i sthlm
thomaswahlqvist
13-08-2004, 22:57
Ja men hur är det med fikonet? Skall jag kunna få fikon utan växthus i zon1? Magnoliatipps.........hjälp jag vill zonspräcka lite, alltså försöka odla nåt som inte skall gå i zon 1. Visst skrivs det en del om Zetas, men jag vet något som är bättre, varför inte vända sig till de som levererar till Zetas.......... Vet en odlare som har minst 200 olika Magnolior, men han har inte tid med mig som privatperson och han håller till i zon2-3-
Stockholms och mig veterligen landets äldsta magnolia, Lumaparken:  Meddela gärna om ni sett ett större exemplar i Sverige - säkert finns det någonstans! Stockholms nyaste magnoliaplantering, Hammarby Sjöstad (nu är de ett år äldre):  Websajt med liten katalog över Stockholms Stads träd + info om ny bok som visar träden: http://www.stockholm.se/templates/template_121.aspVisst finns det motsvarande om träden i Göteborg/Botan? Det kliar i fingrarna att besöka den parken innan löven faller. Det är landets härligaste arboretum!
thomaswahlqvist
13-08-2004, 23:02
p.s i Kalmar finns det en Magnolia sieboldi som är 6 m hög, som en enorm buske man går under, alla blommor tittar ner på en. Förövrigt har min M. siboldi fått en väldig fart 2,5 x2,5 meter. p.s igen min brunbladiga Katalpa blommar nu, den har jag haft i 10 månader. Wow vilket träd det kommer att bli, jag förstår inte varför det inte säljs mer och framförallt inte odlas fler i vårt land. Dom måste kanske visa den i gröna rum först och sen har alla en.
thomaswahlqvist
13-08-2004, 23:05
Den var stor, vi har en duktigt stor vid polisstationen i Borgholm, men visst är väl utseendet av betydelse oxå, nu när det finns så många nya magnolior.....
thomaswahlqvist
13-08-2004, 23:06
illa du har väl läst den nya Magnoliaboken som kom i vintras, den svenska alltzå?????????
Thomas, kul att få kännedom om Kalmar-Sieboldin! Och vore kul att se foton på ditt, när du får tid. Jag tycker att unga magnoliaträd är lika fascinerande som äldre.
Ja, jag har tittat i nya Magnoliaboken. En av de böcker jag beslutat mig för att inte köpa. Sådana beslut om trädböcker brukar hålla ett tag...
Vore kul om alla som ser eller har sett större eller fascinerande magnolior ville meddela var de finns. Ett magnoliaträd är så härligt att ta fikapaus invid när man är på vift med bil.
Jag tycker att Zetas/Skärholmen magnolior är värda att titta på också om man är på tur genom Stockholm. Inte bara när de blommar. Bladen är också fascinerande.
I Stocksund norr om Stockholm står en praktmagnolia som är ca 4 eller 5 meter hög, minns inte gatan bara. Står i en privat trädgård. Där är det ovanligt att praktmagnolior blir så gamla. Ska meddela gatuadressen när jag passerar närsta gång.
thomaswahlqvist
13-08-2004, 23:24
Okej, men resencera boken här då! Du kanske har synpunkter som jag har nytta av. Jag har läst en Amerikansk och en engelsk, eller var båda Amerikanska. De fina de har på Alnarps Lantbruksuniversitet. Känner du till dom? Vad tycker du?
Ölandshälsningar
Thomas - vid Karlaplan, Sthlm, står en katalpa, dock inte brunbladig.  Det finns inte många fördelar med trädplantering i stadsmiljöer, men en som gör stadsträdlivet kul: Klimatzonen är högre, vintrarna mildare så att friheten att plantera värmekrävande träd blir större.  Äkta valnöt på en gård vid Hantverkargatan. Vissa år dräller den nötter - underbart för oss som vill plocka fröln från ett träd som bevisligen klarar att växa här! (Skulle tro att läget motsvarar nästan zon 1 iallafall.)
CITAT (thomaswahlqvist @ 14-08-2004, 00:24) Okej, men resencera boken här då! Du kanske har synpunkter som jag har nytta av.
De fina de har på Alnarps Lantbruksuniversitet. Känner du till dom? Vad tycker du? Hej Thomas, Menar du Magnoliaboken? Jag har inte läst den, mer tittat i den några gånger. Och jag har inte erfarenhet av att odla magnolia, jag har besiktigat några och gjort en och annan skötselrekjommendatiopn här och var men inte utfört dem själv vad jag kan minnas. Du har säkert mer att berätta! Alnarpsparken ja - den är exotisk för mig som lever här i zon 3. Där har jag vandrat och undrat, och hört Klaus Vollbrecht berätta om alla hans projekt (parkchef där i många år - missa inte hans föreläsningar om du har tillfälle). Jag gillar att de experimenterar så mycket, att det är en park som både är underskön och samtidigt ett stort experimentområde för att höja förståelsen för träd. Vad har du sett i Alnarpsparken?
thomaswahlqvist
13-08-2004, 23:46
Har inte varit där ännu, men mitt bibliotek förser mig med litteratur från deras bibliotek. Katalpan du visade är den som folk tror är det enda som är Katalpa. Det finns fler , den brunbladiga och även en med gula blad. Synd att det alltid dyker upp Katalpabilder på den du visar. Det är just dom fina bladen och sen blommor sent i Aug som är det fina, vill minnas att den rödbrunbladiga är en hybrid.
thomaswahlqvist
13-08-2004, 23:54
CITAT (thomaswahlqvist @ 13-08-2004, 22:23) Jag har ett fikon med stora fikon på, är det bara tur? Jag trodde det skulle till ett växthus för detta...... Jag bor i zon 1 på Öland, har jag hittat ett Zon 1++ läge? Eller vad skall jag kalla det? Jag funderar på att ta bort fikonet och exprimentera med någon icke härdig Magnolia. Jag har hittat en hel del häftiga magnolior på en holländsk postorder sida. Har ni några kul och spännande tipps av icke härdiga Magnolior som skulle gå på fikonets platts..... De häftigaste Magnolia blommorna jag sett hadde cup and saucer form, tekoppsform med fat...  Okej jag citerar mig själv för nu avvek vi/ni/jag från ämnet
Anders zon 1
15-08-2004, 21:58
Fikon på friland brukar sätta frukt de flesta år här i sydvästra Skåne. Men det är sällan som de hinner bli ätmogna (har själv aldrig sett ätmogna fikon på friland i Sverige). Tror dock att fruktsättningen inte bara beror på klimatet utan också på vilken sort det är. Skulle tro att klimatet på Öland är bland de bästa i Sverige för odling av Fikon - varmt och soligt på sommaren och milda vintrar där närheten till havet gör att det sällan blir riktigt kallt. Har för övrigt sett stora, välmående fikonbuskar på friland i Visby innerstad och Öland och Gotland har ju ett likartat klimat.
På tal om katalpa så finns ett ganska stort exemplar av den "rödbrunvioletta" sorten i Alnarpsparken. Otroligt vackert träd när det blommar - fin kontrast mellan de vita blommorna och det mörka bladverket! Håller med om att det borde planteras mycket mer.
Cilla, i Lunds botaniska trädgård finns flera mycket stora magnolior. Bland annat ett par M. kobus som dock inte är riktigt så stora som magnolian i Lumaparken i Stockholm (är väl också en M. kobus antar jag?). Dock finns det exemplar av M. acuminata och M. hypoleuca i botan i Lund som nog är minst lika stora som det i Stockholm. I Esperödsarboretet utanför Kivik finns också flera jätteexemplar av M. acuminata och M. hypoleuca. Vet dock inte hur gamla dessa är. Annars har jag hört att Sveriges äldsta praktmagnolia finns i Alnarpsparken. Minns inte exakt hur gammal den är men jag tror att den planterades någon gång i mitten av 1800-talet. Den är också stor men inte riktigt som den på din bild.
Anders
Tack Anders, Attans att jag missade de magnoliorna när jag var i Skåne förra året! Men de ska inte missas igen.
De äldsta magnoliorna borde finnas söderut. Jag minns nu också att jag sett praktmagnolian i Alnarpsparken. Det var på vårvintern så jag har aldrig sett den blomma.
Jag tror det är en kobus i Lumaparken i Stockholm.
thomaswahlqvist
16-08-2004, 21:50
Jag skall till skåne i slutet på aug, måste dit och titta på träden i Alnarps parken. Jo visst sätter fikonet frukt första året och sen utvecklas frukten nästkommande år, om inte kung bore ätit upp den. Tänk om man varit trädgårdsodlare på Canarieöarna i stället. Var för övrigt i en fin trädgård/park/bananodling på Gran Canaria i vintras. Man blir lite avis när bananer och avokado hänger framför näsan. Kom i håg att äta deras Avokado om ni är på solsemester nångång. mmmmmmmmuuums
Ludvig Johansson
25-08-2004, 13:10
Någon nämnde botan och där var jag häromdagen. Där finns det ett gäng magnolior som är uppåt en 10 meter, bl.a. Obovata (2 st. Fantastiska blad), kobus (några stycken), Acuminata, sedan finns det många som är 5-10 meter höga. Däremot vet jag inte hur gamla de är. Höjdangivelserna är inte gjorda med måttband Jag köpte Magnolia boken när den kom ut, och tyckte den var helt okej för att vara "bilderbok". Trist att så många svenska trädgårdsböcker mer är inriktade på fina bilder än informativt innehåll. Fast jag är ju rätt "grön" när det gäller odling... Vet ni om det finns några städsegröna Magnolior i Sverige på friland? Nästa år ska jag skaffa mig en Grandiflora från Holland, så får vi se hur det funkar. Förhoppningsvis funkar det att ta sticklingar av den, så jag har backup om den skulle frysa ihjäl direkt. Finns det någon annan än zetas som tar hem sådana Magnolior? De är ju brutalt dyra (särskilt för oss västsvenskar som är inte så vana vid höga priser) och dessutom lär godbitarna ta slut direkt. Thomas, en annan Magnolia att testa vore Macrophylla. Upp till en meter stora blad! Inte härdig i Sverige (bra va?).
thomaswahlqvist
25-08-2004, 15:42
Om du söker Magnolia literatur så tala med ditt bibliotek. Jag har läst i två ex från Alnarps Lantbruksuniversitet. Tror att den ena var Amerikansk och den andra Engelsk. Fullspäckade med fakta men de sidor som omfattar skandinavien kunde jag nog räkna på en hand.. Därför är den Svenska boken bättre. Och vi ser här hur plantskolorna för oss bakom ljuset, de saluför en handfull sorter, och vi tror då att det är allt som står till buds. Dessutom har boken nog en avdramatiserande effekt vad det gäller odling, den lockar till försök och ger en bra odlingsbeskrivning för SVENSKA förhållanden. Du skriver ju själv att du skall ta en M från Holland ! Varför hjälper inte din plantskola dig? Nääe för dom orkar inte...... Okej nu låter det som om det var min bok jag skriver om men så är det ju inte.
andreas i uppsala
25-08-2004, 16:12
Jag ska också testa grandifolia '(edith bogue) Det ska bli riktigt spännande.  Jag tror på seger om ni förstår vad jag menar  Eller jag tror jag tar och beställer en nu på en gång  Zetas tog hem tre stycken grandifolia i år. De tog slut "ganska" fort
Ludvig Johansson
25-08-2004, 16:15
Mot biblioteket innan någon hinner före! Ska se om de kan fixa Michael A Dirr's bok om buskar och träd (vad den nu hette).
Christer i Falköping
25-08-2004, 16:35
Sorten Bornholm brukar ge fikon i södra sverige. Christer.
Ludvig Johansson
26-08-2004, 08:00
Inspirerad av allt detta Magnoliaprat så beställde jag igår en Grandiflora 'Victoria' och en Macrophylla (stora blad). Om jag fattade saken rätt så kan de tänkas levereras ganska omgående. De får väl bo i skyddad miljö till våren i så fall. Priserna var okej: £17,5 och £28, men sedan tillkommer ju frakten och den kan vara grym. Jag hade egentligen tänkt mig Edith Bogue eftersom den beskrivs som härdigast, men jag har läst på några ställen att Victoria är nästan lika eller lika härdig. Tyvärr hade de inte sweet bay (Virginiana?).
Sedan har jag beställt fröer från Impecta, iår tror jag att jag prövar att sätta fröerna direkt nu på hösten så får naturen stratifiera dem. Verkar inte funka nåt vidare i min kyl.
Åt mina första hemodlade mogna vindruvorna igår, mums. Rankan är från en snart två år gammal stickling, så jag var inte säker på om det skulle bli nåt.
Har ni några tips på fungicider? Dimdysbevattningen är nu installerad och funkar, men lite tillbehör saknas ännu. Sedan läcker systemet något, för ibland kör det igång slumpvis. Jättespännande när man är inne i växthuset.
andreas i uppsala
26-08-2004, 21:54
får man fråga VAR du fick tag på 'victoria'n??  den ska ju komma från british columbia med kalla vintrar och svala somrar
Ludvig Johansson
27-08-2004, 07:29
Andreas, kolla in dessa adresser: Hemsidan http://www.bluebellnursery.com/Magnoliorna http://www.bluebellnursery.com/cgi-bin/cat...&genus=MagnoliaDet finns många plantskolor som säljer Magnolior i England, men denna tyckte jag hade bra förhållande pris/internetbeställning/plantor jag ville ha. Fast frakten blir säkert hemsk. Nu har jag bokat Michael A Dirr's bok och några till. Tyvärr finns nyaste utgåvan endast som referensbok. Som konstaterat fanns inte många böcker om Magnolior på svensk. När det gäller dimdysbevattning hittade biblioteket en enda text, ett examensarbete/rapport på 22 sidor från 1978. Märkligt med tanke på hur uppmärksammat detta är i USA. Sedan var det lustigt att alla intressanta böcker fanns i Alnarp (och någon i Uppsala). Är det inte fantastiskt att man kan beställa hem böcker på detta vis?
thomaswahlqvist
30-08-2004, 18:36
Är det någon som har erfarenhet från den Holländska webbutiken magnoliastore.???? Det är trist att behöva köpa själv och stå för porto/frakt. Vi måste pressa våra plantskolor på lite bättre service. Det finns en grossist i Göteborgstrakten som har 300 sorter på sina listor, ändå förmår plantskolorna inte att håll sig med fler än 3-4 sorter, dåligt.
Vi har stora fikonträd i Malmö stående i jord utomhus året om. Jag hittade ett hustakstort vid Jehovas vittnen i Bellevue. Jag ska testa det till våren tänkte jag när jag har hittat en bra plats till det.
/E - vaddå? Bor vi inte vid Medelhavet?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|