Full version: Stora Spindlar
Exotic
Hur har vi det i Sverige med stora spindlar, för jag undrar vilken som är vår största??
Min son såg en i går natt och när han förklarade hur stor den var............ så höll jag på att svimma,,,,,,, wacko.gif blink.gif unsure.gif

kanske någon kan ge klarhet i Svenska Bjässar
smile.gif rolleyes.gif

Nyfiken Exotic smile.gif rolleyes.gif
Annelie
Vid en sökning på nätet fick jag fram följande:

Kärrspindeln

Detta är den största och kraftigaste spindeln i Sverige. Den springer på vattenytan, dyker och fångar också mat som fisk- och grodyngel under vattnet. Då kroppen är täckt av små, små hår kan de samla luft på kroppen som de använder när de simmar under vattnet. Den är blyg, men om den biter kan betten göra ganska ont.

Här är en länk till bilder på spindeln Kärrspindel

Hälsar Annelie som inte är så förtjust i stora spindlar unsure.gif rolleyes.gif
almösund
Igår såg jag två jätte-stora spindlar hemma hos mig. Och just nu för 10 minuter sedan en till! Jag har fått lära mig att man inte får döda spindlar, att det är ett lyckligt hem, där det finns spindlar så jag fångar dem och bär ut de igen. Och nu undrar jag om det är samma spindel som jag har burit ut för tredje gången wacko.gif wacko.gif
Berith
Här är (sonens) bild på "min" kärrspindel! wink.gif
Den satt här i trädgården, inte vid nåt kärr. unsure.gif

Visst är den fin? Och man ser tydligt dom små håren.
Berith
Hade förresten bild på en annan stor spindel också.
Den satt ute på väggen och det är min hand i jämförelse.
Eftersom detta var före digitalkamerans tid så är inte
bilden av samma kvalisort som i inlägget över.

unsure.gif
Sylvia
I källaren och ibland i toan bor det stora, svarta källarspindlar, som kan få folk att skrika som besatta om de plötslig får syn på en sådan. Dom blir väl lika skraja för skrikande människor som vi blir för dom tongue.gif för dom brukar försvinna i någon skymsle så fort som möjligt när dom blir störda.
andreas i uppsala
hittade den här idag. Den är den största jag sett här i trädgården
ÅsaF
Å huuu så hemskt!!! ohmy.gif
yla
CITAT (andreas i uppsala @ 14-08-2004, 15:48)
hittade den här idag. Den är den största jag sett här i trädgården

om man tänker sej att den sitter på en tegelsten så får man nog rätt proportioner
eller e de rätt tänkt hööru andreas i uppsala
andreas i uppsala
förlåt men vad menar du? här är en till bild. Jag misstänker att det är en sån som Berith har. Långsam var den, långsam och slö.
Exotic
Tack för era svar ,men jag tror allt att den spindelen sonen såg är större , men jag får fråga lite i cm tror jag . smile.gif rolleyes.gif
Han kom med sin motorcyckel såg nått i ögonvrån .....och då var inte hans ljus på den...sen riktade han ljuset på den.....Wowoowo blink.gif laugh.gif ohmy.gif

Fortsättning följer.

MVH Exotic
*Felix matte*
CITAT (Exotic @ 15-08-2004, 19:36)
Tack för era svar ,men jag tror allt att den spindelen sonen såg är större , men jag får fråga lite i cm tror jag . smile.gif  :rolleyes:
Han kom med sin motorcyckel såg nått i ögonvrån .....och då var inte hans ljus på den...sen riktade han ljuset på den.....Wowoowo  :blink:  :lol:  :o

Fortsättning följer.

MVH Exotic

Vild gissning... en Krabba wink.gif
Näää jag skojar tongue.gif
Det ska bli spännande att se om någon hittar "bjässen".
Exotic
Sonen säger att kroppen var ca 1 ½-2 cm stor och rund...
blink.gif unsure.gif wacko.gif
vad säger ni om den storleken tro ?
amaira
Kan inte bidra med nåt annat än en egen liten dam.

Här kommer hon:

Ganska liten än så länge, större ska hon bli!
Fast bilden säger ju inte mycket om storleken (hon är faktiskt ganska stor).

Korsspindlar är så vackra tycker jag, de har så läckert mönster och en så harmonisk färgskala!

Damen här har bott i mitt sovrumsfönster. Har haft det öppet länge, med myggnät. Och först spann hon nätet utanför - och fick ofta napp. Sedan kröp hon innanför myggnätet, och satte upp ett nytt nät på insidan.

De gånger jag kommit för nära, så hon blivit rädd, har hon rusat ut mitt in nätet och satt sig att gunga fram och tillbaka så hela nätet skakat!

Har inte kunnat stänga förnstret för hennes skull! smile.gif wub.gif Men nu gjorde jag det ändå - med kameran i högsta hugg.

På andra sidan fönstret, hade Herr Korsspindel bosatt sig! Han har samma färgskala, samma ben, men är mager och och mer avlång. Det var väl det blivande paret kantänka. Och så är jag så grym och förstör de planerade betingelserna genom att ta bort myggnätet och stänga deras fönster. Men jag kände mig tvungen till slut. Det har kommit såna åskregn mellan varven, och det öppna fönstret blir dyblött.

Synd på så söta vänner, hoppas de stannar kvar i omgivningarna.

/amaira.
Gossen Ruda
Fin bild på en fin dam. Håller med om att korsspindlar är tjusiga med sitt kors på ryggen. Grundfärgen kan variera lite. Det där att den springer ut i nätet och gungar kan också vara ett försök att få det eventuella bytet att fastna bättre. Du kanske har kommit åt en signaltråd. Att du är lite för stor för att fastna i nätet går inte fram riktigt.
amaira
CITAT
Du kanske har kommit åt en signaltråd. Att du är lite för stor för att fastna i nätet går inte fram riktigt.

Nej, jag är så försiktig för att inte göra illa henne, jag rör mig som en liten fluga.

Inte behöver hon kämpa så för att få mig att fastna i hennes garn - jag sitter redan fast! tongue.gif wub.gif
Kanske har vi kommunikationsproblem? ohmy.gif
Gossen Ruda
Förklaringen är nog att du rör dig som en fluga. biggrin.gif

Just detta med att spindeln gungar nätet brukar förklaras med att bytet skall fastna men jag tror ingen frågat spindeln. rolleyes.gif Man kan lätt förklara vad och hur insekter gör, varför är alltid lite vanskligare.
Exotic
Läcker bild amaria rolleyes.gif
har själv några sådana stora i min ormhassel ......och förra året så satt den stora damen där oxå + herr spindel men senar den dagen var han mat i fru spinels nät.
Äter dom sin make ? sad.gif blink.gif

Sonen har dock fotat kors spindelen förra året när dem tvättade husväggar och jisseess vilka bamsingar det var, men den han så här om kvällen var mycket större.
Gossen Ruda
Det händer att hungerkänslorna är större än kärleken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon