Full version: Solanum quitoense?
Jesper1986
jag undrar var man får tag på Solanum quitoense? sen vad det e för slags växt
Fenja
Om man söker på google.se så hittar man det mesta.... Kolla här!
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Här köpte jag mina frön,
http://www.edirectory.co.uk/chilternseeds/...ecordID=BFBCIGD
Roliga plantor, men vansinnigt taggiga. biggrin.gif /Helen
Du har en bild i mitt album under frösådder ifall du vill titta!
Jesper1986
de verka vara mycke vackra....går det inte får tag på dem i sverigen?
kerstin z5-6
Jag är så glad för min Helen -sammetsmjuka mörkgröna blad med lila nerver .. Tur men är kompis med dej smile.gif Min är stoor nu ska fota den snart
har den nåt speciellt krav på jordmån ?? wub.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nej, jag har aldrig hittat något företag som säljer dom fröna här. Jag brukar skicka ett e-mail till Chiltern seeds och beställa fröerna jag vill ha, samt fråga hur många Euro det kostar och sedan sänder jag pengarna i ett brev och det har alltid funkat fint, det är ett fröföretag jag varmt kan rekomendera. /Helen
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-08-2004, 17:30)
Jag är så glad för min Helen -sammetsmjuka mörkgröna blad med lila nerver .. Tur men är kompis med dej smile.gif Min är stoor nu ska fota den snart
har den nåt speciellt krav på jordmån ?? wub.gif laugh.gif

Nej, jag vet inte om det ska vara någon speciell jord, jag kör med Yrkesmästarens plantjord till alla mina perenner och övervintrare samt är rätt duktig på att näringsvattna. Jag tycker också att det är tur att vi är kompisar, det ger sååå mycket med alla dessa frö-och plantbyten, vi är alla "trädgårdsmänniskor" så viktiga för varandra. :-) /Helen
kerstin z5-6
Här kommer den Solanum quitoense
Golvet är på g som synes ... i uterummmet/växthuset
Helen i Piteå Zon 5
Den har blivit stor! Kul att våra plantor växer och trivs, nu ska vi se hur den är att övervintra, kanske den får lus och ohyra eller är alldeles bedååårande rolleyes.gif /H
Jesper1986
tack för svaret..
jag kommer nog odla den vackra växt i nån gång i närmaste framtid....

e den lite lik tammarilo på växtsättet?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Jesper1986 @ 15-08-2004, 11:42)
tack för svaret..
jag kommer nog odla den vackra växt i nån gång i närmaste framtid....

e den lite lik tammarilo på växtsättet?

Nej, det tycker jag inte, "Naranjilla" som den kallas har hittills växt med ett "kubbigare" växtsätt än Tamarillon. Men efter en övervintring så har den kanske vuxit till sig mer och jag kan tycka annars än nu. Solanum q. har jag hittat information om att den odlas i Columbia, Peru och andra länder runt ekvatorn, där den kallas Lulo. Man kan övervintra den i ca. 4år, den blir 1,5-2m, stora taggiga blad (stämmer exakt) som kan bli ½m långa eller mer, vackert dekorerad i grönt och lila. Frukterna blir stora som en tomat, oranga och skäggiga. Fruktköttet är grönt och friskt att äta eller göra nektarjuice av. Skalen kan man torka och lägga i sprit för att ge smak. Nu tror jag inte att den kommer att blomma på våra breddgrader, men det är ändå kul att pröva något nytt. Hoppas du får tag i fröer så du kan testa också. /Helen
kerstin z5-6
8-10 dagsljustimmar verkar vara optimalt för blommning som sker på 2-3 år gamla växter
Här är frukten
naranjilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon