Full version: Citron timjan
*Molly*
Hej, jag köpte idag en citron timjan i kruka, tyckte den doftade så gott.
När jag kom hem så började jag fundera på vad den används till?
Går den att använda i matlagning eller till nåt annat?

Molly
wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den går mycket bra att använda i matlagning ex. till fisk och kyckling. Den är även en fin marktäckare i soligt och väldränerat läge. Den kan skördas även på vintern, bladen blir lite rödaktiga under vintern. Jag har grävt fram någon kvist ibland under vintern och det har inte varit något fel på smaken.
*Molly*
Tack Åsa ! smile.gif
Cilla
Gott till omelett och äggröra också. Samt till couscousrätter och att smula över kokta morötter, om man gillar sådana.

Jag tillhör också dem som gillar timjan till pasta och på hård bröd. Cintrontimjan är lite mindre stark än många andra timjansorter så det är bara att strö på och testa.
*Molly*
Nu vet jag vad jag ska använda min citrontimjan till framöver biggrin.gif
Mia, zon 3
Jag har den till te också. Och på tomat+rödlökssallad!
mynta
"Lavendel"påsar passar den til med, citrontimjanen. smile.gif
mynta
Å som "gratisfinhöstkrukefyllning" om ett par år, när den blivit så stor att det går att nalla i utkanterna på den, utan at det märks nämnvärt. Särskilt de veriegerade & brokiga sorterna är mkt dekorativa. Blir bara vackrare & vackrare i färgerna, allt eftersom hösten lider. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon