Ullet
en trädgårdsförening, de sa att det var purpurböna men skidorna är ljusgröna, blir de purpurfärgade m tiden? När skördar man bönorna? Hur vet man att de är klara? Jag har aldrig satt bönor tidigare så jag är glad för hjälp. Kikade via Google på purpurböna men de liknade inte varandra i bladen heller, inte i skidorna heller....Trist. Blommorna var djupt purpurfärgade innerst inne o yttre kronbladen lite rosaaktiga. Hjälp mig är ni snälla. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De bönor jag har skördar jag innan fröna blir stora, jag skördar hela baljan och förväller eller steker.

Just iår odlar jag

Purpurbönorna violett podded stringless och cosse violette (de brukar vara purpurfärgade från början). Dessa är störbönor och lite sena, de blommar men det har inte blivit någon skördeklar böna ännu.

Skärbönan Eva

Vaxbönorna guldmarie, neckargold och roqencourt

Jag skippade rosenbönorna/blomsterbönorna i år men nu saknar jag dem de är ju så goda och baljorna är ju så stora att man inte behöver så många till en portion.

Roquencourt

Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Kom på att om bladen är annorlunda så kanske det är någon annan typ av böna ex. bondbönor de har annorlunda blad och där är det fröna man brukar äta inte baljan.
Annki
Har odlat purpurböna "Purple Queen" från Impecta i flera år nu, för den ger riklig avkastning och trådfri. Härligt goda bönor! Blommorna låter som dina. Men bönorna är violetta från början och ser ut som haricot vertes. Taniga till en början, men sväller efter hand. Skördar dem just nu när de har haricot vertes-storlek. Förväller någon minut i kokande vatten, och då ändrar de färg och blir mörkt gröna. Dina bönor låter inte som purpurbönor. En annan rolig sak med purpurbönan är att rådjuren inte är så intresserade av den. Kanske för att den är så mörk att man knappt ser den?
Ullet
Kan man inte torka bönorna? Måste man förvälla dom? Förstår ju att jag inte har purpurböna, blir lite sur när jag köpt dom just för att det var en gammal sort o som hette just det. sleep.gif Men vad gör man? Jag skulle vilja spara lite frön till nästa år, är det bara att skörda o torka eller ska jag vänta med några baljor o låta dom torka in lite? Som ni ser, jag har nyss fått köksträdgård. *ler*
Åsa, mälardalen zon 2
Vill du spara frön som du ska så nästa år gör du som med alla andra växter: låter "frökapslarna"(=baljorna) hänga kvar på plantan tills de börjar torka på plantan, sedan skördar du och låter fröna torka innan du lägger dem torrt och svalt.

Ofta kan man låta baljorna hänga kvar ifall man vill ha fröna i mitten och torka för att sedan använda. (Men själv tycker jag unga baljor är godare och nyskördade baljor hittar man inte i affären.).

PS! Bönor innehåller ett lätt gift så man bör tillaga bönorna och inte äta råa bönor, giftet är dock inget starkt men man kan få ont i magen ifall man äter råa bönor.
Johan, zon II
Jag tog en bild på fyra olika sorters bönor igår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon