Full version: Altanbygge.
vihemma
Hej alla forumbesökare.

Vi skall bygga en altan och undrar nu om det är någon som har ett bra tips hur man gör med underlaget.
Vi tänkte att altanen skall upp och trallen hamnar ca 52cm från gräset.

Vi har några teorier om att skala bort gräset, täcka det med ex barkväv och grus eller...

Frågan är vad gör man åt gräset under?

Tacksam för ett bra tips.
rolleyes.gif
Caprice
Lägg på täckväv, fyll på med grus...
Du behöver inte ta bort gräset först, det försvinner med tiden...

Alternativet är förstås att gräva ur ca 20cm, lägga täckväv och sedan fylla på med grus... Beror på hur ni vill ha det..

Caprice
gammelnalle
Jag kan bara berätta om hur jag gjorde och hur resultatet är nu ca 5 år senare,,

Jag grävde BARA undan för plintningen. Men hade iofs en ca 1m bred grusgång längst väggen. Altanen är ca 4,2 m bred. höjden FRÅN MARK gissningsvis 60-100cm (lite olika nivåer ) och altanen går runt ett hörn.

Jag använder utrymmet under till att förvara plank, brädor, div byggmaterial osv. Utrymmet mellan mark och golv är igenbyggt av ett ICKE speciellt tätt brädfoder och på "kortsidorna" finns breda luckor som är gångjärnsförsedda och med handtag och krok så att det är ltt att komma till.

GRÄS???? vad är det??? nåt ensataka ogräs kan försöka ta sig upp i mörkret men DE är sällsynta...(DÄR ALLTSÅ.... mad.gif mad.gif ) LITE gräs kan det bli där ljuset kommer till ordentligt,.....

jag säger inte att du inte bör gräva ut bara att det har funkat för mig att låta bli.

Lycka till

Björn
vihemma
Tack för svaren då vet vi hur vi skall göra. smile.gif

Tänk egentligen vad bra att detta forum finns, speciellt när man är osäker på nåt så finns det dom som har erfarenhet av dom mest otroliga saker.
Tack Odla.nu och tack alla forumskribenter. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon