clofgren
14-08-2004, 19:09
Hur och när skördar man gul lök. Jag vik ned blasten när lökarna fått lagom storlek men den har annu inte vissnat. Tidigare år har jag haft problem med att den ruttnar trots att jag skördat i slutet av juli och torkat den under tak i flera veckor.
Tacksam för hjälp!
Hälsningar
Curt
andersen
14-08-2004, 19:35
Hej, jag gör så här med min gul lök, låter den själv vissna ner vilket brukar ske i slutet av augusti, sedan tar jag hem dom och låter dom ligga luftigt i köket i en fletad korg, brukar ha lök hela vintern och våren, utan några problem.
Jag har tagit upp all min gula lök nu i veckan. Blasten hade vikt sig, men inte vissnat. Lökarna stora som tennisbollar, och jag vill inte ha dem större. Jag blastar av, behåller ca 5-10 cm, skalar av det fula yttre lagret på löken, om det kommit jord emellan, så att de inte får anledning att ligga och mögla eller ruttna senare. Sen lägger jag ut all lök på tidningspapper på köksgolvet tills de är torra och fina (tar några dagar). Efter det blir det korgförvaring i skafferiet. Och som Andersen sa - de håller ett helt år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.