Full version: Ta skott av banan?
dietyl
Hej.
Har en stor bananplanta som skjuter nya skott, nu skulle jag vilja separera skotten till ytterligare plantor men har ingen aning om hur man gör med just banan.

Nån som har några tips?

wolkenkrabber
du måste vänta till skotten har växt till sig och börjat få egna rötter det är lätt du behlver bara bryta / skära loss dom när du planterar om och sätta dom i en ny bruka brukar gå utmärkt för mig
TeliaNet
det gör man väl när moder plantan vissnat eller?
wolkenkrabber
moderplantan vissnar bara när den blommat, sidoskott får den utan att den blommat och satt frukt smile.gif
TeliaNet
jaha.
men de är rätt kinkiga för det tål inte drag och de tål inte låg luftfuktighet.
dietyl
Jag lyckades döda den som det första jag gjorde, klippte den vissna plantan vid jorden och lät den stå i ca 30 grader, efter en vecka eller så tittade det första skottet upp varpå den fick sola sig ordentligt och fler skott tittade upp.
Lady Hamilton
Hej! Jag tycker att du ska låta banan plantan växa lite mera innan du "mixtrar" med den. Jag köpte min planta i mars o då var den unjefär i samma stl som din.
Min banan planta har också små skott, men den är 135-140 cm hög och 30 cm i stam omkrets, bladen 70x38 cm och de små skotten mår utmärkta men växer långsamt.
Hälsningar Hammis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon