annelise
15-08-2004, 11:09
Har fått idén att försöka bygga ett litet arbetskök i trädgården, i anslutning till altanen - eftersom jag tycker att det är så trist att gå in i stugan för att förbereda och laga mat, diska, et c. Speciellt nu när vädret är så underbart!
Undrar om någon annan har gjort något liknande och om ni har några råd att ge? Det vore ju skönt om man kunde förvara tallrikar, bestick, rotfrukter, et c, i "uteköket" och därför tänker jag att det skulle behöva kunna låsas när vi åker hem från stugan också... har någon någon idé om hur man skulle kunna lösa detta? Det får helst inte bli alltför dyrt...
*full av idéer... men tummen inte alltid så välplacerad*
Utekök är det bästa av alla husliga ting, tycker jag.
Har man udda porslin kanske man inte ens behöver låsa in det, kanske är det bättre att inte låsa in så att ev besökare ser att det inte har stort värde att bryta sig in.
Jag har haft alla möjliga utekök, de flesta lite temporära så där avspänt som man kan ha det på sommaren. Under sommarverandan i stugan kan man sitta med tak och vägg bakom och med sidan. Det skapar värme och man kan sitta ute och äta länge på hösten.
Där finns liten elspis på en skohylla i bast, som höjts med några plankor. Några små vackra väggskåp från Indiska. Ett runt slitet bord med ny vaxduk och några stolar.
För att kunna sitta ute länge på säsongen måste uteköket vara litet tycker jag. Ett par oljelampor eller stearinljus kan göra att man får värmekänsla i ett litet utrymme. Och vindskyddat. Förra ägarna hade en rullgardin som de drog ned när det blåste in, jag har låtit en rönn växa där så att vinden blir mildare och solen inte så gassig om man inte vill.
Lite skydd mot grävling, måsar, kråkor har vi fått fixa - några skåp där maten ställs in.
Att inte ha traditionella utemöbler utan typiska innestolar med fastsatt tyg på sitsarna skapar också känsla av att man är lite ombonad, och gör att man gärna förlänger säsongen utomhus.
Nästa större husprojekt för min del blir att bygga ett glashus intill befintliga huset där en vägg kan öppnas helt på sommaren. Där ska vi ha det permanenta köket så småningom, som åtminstone används alla månader utom de med tio minusgrader.
I det köket ska det vara öppna jordbäddar, och där ska jag ha fikon, en palm, kryddor året om mm.
annelise
15-08-2004, 15:30
Ditt glashus med kök inuti låter helt underbart tycker jag! Blir det som en vinterträdgård då? Tänk en så god idé - i broschyrerna har de aldrig köket i glashuset, bara sittgrupper och sådant... Själv har jag alltid drömt om att ha persikor i ett glashus och tänk att få ha det i köket!!! Men det får nog vänta några år... men det gör inte så mycket, man ska ju ha något kvar att drömma om också!
Fungerar det med elspis ute? Hade annars tänkt att man kanske måste fixa gasol... (vi har elspis inomhus). Kan man i så fall ställa ut kylen på altanen också? Men man måste väl ta in hela härligheten på vintern?
kerstin z5-6
15-08-2004, 19:46
Cillas idee är lysande -jag har äntligen fått klinker -nåja snart i mitt glashus o dörr som förbinder med stora köket
Ett kylskåp är ett måste att fixa till uterummet -En diskbänk ska dit -tar gamla skötbordsdiskbänken från ett av badrummen -krokar för muggar o ljuslyktor
Ute kök har jag gärna det med -men jag gissar att kylskåp o sånt måste lämpas in på vintern i alla fall i min klimatzon
En murad spis av natursten vill jag ha vid mitt utekök

Fikonet har jag, men saknar ett kryddskåp i trä för vackra krukor med kryddor i ...
Har man tak och det inte tegnar in kan man ha elspis ute året om. Kolla eldragningarna så att det inte går lösa sladdar igenom dörrar som stängs och klämmer dem och att du har jordade uttag bara. Kylskåp likadant, tål allt utom regn.
När jag hade kylskåp ute fick jag ett gammalt av grannen. det är trist att behöva släpa ut och in alla prylar och risken är att säsongen ute blir så kort. Man blir för sen att komma ut på våren när man har en massa släpande framför sig. Med spis likadant - vem behöver fler än 2 plattor på sommaren... Kostar några hundralappar med en liten tvåplattespis utan ugn.
På sommaren använder jag ett litet 12V kylskåp som det får rum en ost, edtt paket margarin och några mjölk i. Resten får vara i skuggan - kalla grönsaker och annat är inte gott iallafall. På vintern behöver man inte så mycket kylskåp, snarare en låda som håller lite värme. Merparten av året är det ju perfekt kylskåpskallt utomhus. Men man måste skydda maten för hungriga djur.
Eftersom jag levt på båt i många år har jag kommit att rätta maten efter kyltillgången. Det är inte alla som gillar att leva så men jag tycker det är härligt när vintern kommer och jag kan köpa kylkrävande varor helt obegränsat.
Kerstin - ditt glashus är underbart vackert! Jag funderar på att göra en zon 3-variant här med en avtagbar kortsida. Har funderingar på hur jag ska lösa värmen i huset, vill lägga skiffersten och ha svagt uppvärmda jordbäddar. SKiffersten och vattenburen golvvärme är ingen hit så kanske får jag lägga golvvirke emellan. Å andra sidan är golvvärme ingen hit för växter över huvud taget, men det kanske jag kan lösa med att ha allt i jordbäddarna med en avskild vattenledning så att jag kan reglera (så har jag gjort i nybygget - vid alla fönster går en särskild slinga som jag kommer att ha avstängd när det inte är extrem kyla så att växterna trivs).
Mycket space för växter i öppna bäddar med kontakt med marken utanför ska det bli iallafall och vedspisen är redan inköpt.
kerstin z5-6
15-08-2004, 22:36
Aha - då kan man ju bara fixa ett mindre tak av nåt slag till sitt kylskåp -så bra !Första säsongen nästan slut.- iIaugusti i fjol tog jag in de första växterna .. nu vet jag tex
attt alla krukrosor blommar februari -maj -sen vilar de ute i juni o kör snart på ett dunderflor igen
Att änglatrumpeter blommar januari till maj och < from Juli -till...? igen
Att det lätt blir + 52 grader trots fläkt, skugga ,fönsteröppnare o korsdrag i ett västläge
Att ljuset räcker till
Att vanliga krukväxter goes berserk i detta växthus och omdelbart växer till oanade proportioner .. ex gardenia doftranka orkidee för att inte tala om passiflora
Att värmen kan stängas av helt from mars månad -då värmer glashuset -originalhuset i stället så värmekostnaden för växthuset är helt försumbar

Ser fram emot era projekt på bild

ssm
Hälsar K som inte varit nåt vidare på kryddodling ännu men tänker nog bli ...
Vad kul att höra om blomningstider och annat Kerstin!
Jag har en oisolerad sommarveranda med glastak nu och där står en djungel. Helt klart växer många inomhusväxter bättre med en kylperiod på vintern, bara de får det ljus som finns på vintern. På sommaren lider de av hettan.
Min djungel blev så tät att jag inte orkade med den till slut och en hel del som stod längst in fick gå hädan och komposteras.
Mina miniatyrrosor som jag hittills satt in på verandan på vintern har samma blomningstider som dina. En är inte klok, den tar bara paus ett par månader om året. De andra småpausar lite växlande juni eller juli, sen kommer en lång period med blomning igen. I december och januari är det svinkallt och frysgrader på verandan, då skrynklar de till sig, fäller bladen men kommer igen i februari-mars.
Jag har kommit att gilla de här småpluttiga minirosorna som man kan köpa på Konsum för ett par tior. Några till och med doftar, om än svagt.
kerstin z5-6
17-08-2004, 10:54
Ja de är fantastiska för krukodling -den enda av de stora som uppför sig riktigt bra i kruka .. är Swartze madonna och Perle d Or -som håller storleken o verkligen remonterar -
Ska kolla upp dem Kerstin, tack!
Det blir lite speciellt med de här vännerna som man njuter av både vinter och sommar.
Kollade upp bägge, vore inte dumt att ha dem blommande inne. Doftar de?
kerstin z5-6
17-08-2004, 13:48
Yes underbar doft på bägge

Guldpärlan " fick jag rek av en annan person (via nätet) .
Han hade orangeri i z 1 men hon är kinkig att odla ute även där ..
Sicken skönhet Kerstin! Men är hon alltför kinkig kanske hon inte tål min nuvarande sommarveranda heller, där blir det minusgrader ibland (liksom i hela sommarstugan förresten...).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.