Sommartorparn
15-08-2004, 11:20
Vid mitt hus har jag en gammal underbart doftande schersmin, som egentligen aldrig har varit riktig frisk.Bladen svartnar och krullar sig i kanterna. Även stjälkarna blir svarta. Jag har under flera år beskurit och gallrat ut. Jag har även rivit ett skjul som klämde schersminen och jag har gett den gödsel. De nya skotten ser alltid fina ut, första året, men sedan svartnar även de i kanterna. Vet någon vad denna buske lider av och om det är lönt att göra något åt den?
Sommartorparn
12-06-2005, 18:56
Nu är det dags igen. Busken har utvecklats fint hela våren, men nu börjar vissa blad att svartna i kanterna. Ingen som har en idé om vad det kan vara?
Jag har kollat i min litteratur och på nätet om detta, men kan inte hitta något som verkar säkert.
Mest sannolikt är kanske köldskador. Kraftig beskärning av schersmin med påföljande stark årstillväxt har jag sett kan få blad att svartna. De blir mycket känsliga för kyla, som de flesta andra växter som beskärs så att de skjuter långa och många årsskott.
Bladlöss med den svamp som lever av lössens sockerlämningar kan ge svarta blad, men det låter som om dina snarare torkar in?
Det finns säkert andra skadesvampar detta kan tyda på, men de känner jag inte till.
Är också intresserad av att få veta svaret - om du skickar en bild till SLU och t ex Maj Lis Pettersson kanske du får svar som det vore intressant att få läsa.
Sommartorparn
16-06-2005, 14:04
Tack Cilla för svaret. Har tyvärr ingen digitalkamera så det blir svårt med bild. Frostskador tror jag inte på, för bladen har sett friska och fina ut fram till nu. Visserligen har det varit svalt men frost har det inte varit på länge. Svartnar i kanterna (ser ut som dom är sotiga), sedan vissnar och torkar dom. Ännu bara på vissa skott. Funderar på om jag ska gräva bort busken. Synd på en gammal schersmin, men blomningen är för kort för att uppväga fulheten under resten av sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.