Full version: magnolia
ToT
sitter och funderar på träd och buskar att plantera i vår...
bor ganska kallt... zon tre fast har hittat några magnolior som tydligen skulle vara härdiga. fast sedan är juh frågan om de är det utan inpackning och sånt... sånt jag vet att jag bara skulle göra år ett och möjligen år två...

någon av er som har erfarenhet av:
Butterflies
Magnolia liliiflora 'Nigra'
Elisabeth
Galaxy
Magnolia (liliflora 'Reflorescens' x stellata 'Waterlily') 'Jane'
eller
Leonard Vessel?

såg dessutom att det fanns en vid nament:
Magnolia (liliflora 'Nigra' x stellata 'Rosea') ´Susan´ som bara skulle var härdig i zon två... fast mot en värmeläckande södervägg borde den kanske också funka i z tre med god dränering eller?

blink.gif

skulle bli ruskigt glad om någon kunde tala om ifall någon ovannämda direkt borde avskrivas som direkt olämplig att odla eller att den troligen inte skulle fixa klimatet här... även tips på andra hårdhudade, eller rättare sagt härdiga, önskas...
vet förresten om stjälnmagnoliorna, fast menar om någon har koll på någon annan...

thanks på förhand.

Mr T
Lotta i Gbg
Några av de Magnoliorna du nämner har jag i zon 2-3. Galaxy, Leonard Messel och Butterflies. De klarar (och ska klara) detta bra allihop. Jag tror att de andra på din lista också är ok. Jane tror jag är något känsligare än Susan som båda hör till hybriderna 'Eight little girls' Susan blommar senare än de andra och lär därför passa bättre hos oss som ibland har sen nattfrost. Butterflies lär vara en av de allra bästa gulblommande.
Här får du en länk till Wim Rutten som säljer över nätet. Där finns bilder på massor av magnolior. http://www.magnoliastore.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon