Full version: Frostvakt
fiffigafrun
Min värmefläkt går alltid m fläkt på även om rätt temp uppnåtts men då utan värme förstås.

Undrar hur en frostvakt funkar. Kan man låta den sköta av o påstängning av fläkten t ex? Termostaten på fläkten styr ju sen hur länge värmen behöver vara på...
TeliaNet
termostaten slår på värme/värmefläkten när en givare signalerar att den inte har den inställda tempen.

frostvakten slår väl på även om man inte satt i gång termostaten skulle jag tro.
Smekajsa
Ursäkta, men måste ni prata om FROSTVAKT (hemska tanke) redan

vi är ju bara i mitten av augusti......

här i Närke bör vi inte få frost än på lääännngggeee
gammelnalle
CITAT (Smekajsa @ 15-08-2004, 16:30)
Ursäkta, men måste ni prata om FROSTVAKT (hemska tanke) redan

vi är ju bara i mitten av augusti......

här i Närke bör vi inte få frost än på lääännngggeee

Sverige ÄR ett avlångt land och det har redan varnats för nattfrost....

Har man bara stängt dörren till växthuset så gör nog inte den (frosten) någon skada om det bara är över några timmar.

Nåväl tillbaka till frågan....

En frostvakt är ett element som går igång när tempen kryper ner MOT frostgrader,... 5 grader kanske . Effekten brukar dessutom vara förhållandevis låg: 100-200W
Normalt brukar de vara bättre kapslade (IP44) än vanliga element.

"Vanliga" element brukar inte vara inställbara under 5-10 grader och är på MINST 300W , normalt minst 400W men det finns "våtrumsradiatorer" som är på 300W (Har iofs BARA kollat 2 elgrossister..) och kostar minst det dubbla än vad en "Frostguard" kostar.

i princip kan du använda dig av en sådan MEN det kräver ingrepp i frostvakten som ju egentligen bara är ett element.
OVERKILL skulle nog utrikaren säga. Din fläkt gör det där lika bra.

björn
fiffigafrun
Fast problemet är ju att jag alltid måste ha fläkten påslagen då. Tänkte att en frostvakt liksom skulle kunna slå på fläkten när det blev kallare än 12 gr t ex. Och att fläktens termostat slår av värmefunktionen (och bara kör m fläkt) när rätt temp uppnåtts, t ex 17 gr.

Nu får jag ju gå ut o slå på fläkten själv manuellt varje kväll. Har i o f s en timer då men den vet ju inte vilken temp det är ute heller.

Tänkte mig mera en "strömbrytare" med termostat eller hur jag nu ska förklara...
gammelnalle
CITAT (fiffigafrun @ 16-08-2004, 13:30)
Fast problemet är ju att jag alltid måste ha fläkten påslagen då. Tänkte att en frostvakt liksom skulle kunna slå på fläkten när det blev kallare än 12 gr t ex. Och att fläktens termostat slår av värmefunktionen (och bara kör m fläkt) när rätt temp uppnåtts, t ex 17 gr.

Nu får jag ju gå ut o slå på fläkten själv manuellt varje kväll. Har i o f s en timer då men den vet ju inte vilken temp det är ute heller.

Tänkte mig mera en "strömbrytare" med termostat eller hur jag nu ska förklara...

tror jag förstår och det är absolut inget fel . Problemet är inkopplingen.
Vad du behöver är en termostat !!! Men jag känner inte till en kapslad termotat med stickpropp in och vägguttag ut.

Känner du någon elektriker så kan han säkert "bygga" en åt dig. Det är inga konstigheter , men som du kanske vet (?) så vill jag inte att "obehöriga" skall in bland den livsfarliga strömmen och rota, speciellt inte när det gäller utemiljöer eller fuktiga platser....

Vill du kan jag specificera mera noggrannt men jag vill inte att folk som tror de kan det (Bror Duktig du vet) håller på med dylika saker.

björn
fiffigafrun
Men en termostat är det ju på fläkten i o f s, om den då är påslagen då. Men en separat termostat som "frostvakt" som slår på fläkten då i o f s. Med timer funkar det ju rätt bra eg för det är ju ofta på natten det är kallt. Ska kolla hur mkt ström fläkten tar utan värme o bara m fläkt. I så fall kan man ju bara låta den gå om den inte drar så mkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon