Full version: En en
Cson
Jag har en enda en på min sommarstugetomt i Roslagen. Nu har den dock blivit så stor (ca 3 meter) att den börjar skymma den enda sjöutsikt vi har. Det känns som ett helgerån att såga ner den. Finns det alternativ? Att flytta den är väl knappast genomförbart. Men vad händer om jag "toppar den"? Kan man omvandla en en till en lågväxande buske?

/Rolf

PS
Så svårt det måste vara att lära sig svenska: "Tomten står på tomten bredvid en en" rolleyes.gif
DS
Cilla
Hej Rolf,
Tyvärr blir toppkapad en inte mer än en sjuk, rötskadad, toppkapad en. Vad den däremot svarar bättre på är sidogrensbeskärning. Du kan hålla in den i bredd genom att klippa in i ved som har friska barr. Klipper du innanför de friska barren blir enen barrlös på de ställena, men finklippning i årsskott går bra och till och med förtätar enen.

Beskärningen gör man bäst i juni när man ser årsskotten.

Så värst mycket mindre blir inte enen av detta, men genom årlig putsning kan man förhindra eller fördröja sidogrenar som faller ut. Bäst chans har man dock med en ung en, som man beskär från början.

Jag brukar göra detta med enar som ska se prydliga ut i parker mm och använder en mycket vass, bågformad kniv som jag för nedifrån och upp i årsskotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon