Full version: Citronäpplen
Elisabeth G
Vet någon var jag kan hitta ett citronäppelträd?

I mitt föräldrahem hade vi ett gammalt citronäppelträd, vars äpplen gav de ljuvligaste äppelkakor. Som jag minns det var äpplena ganska stora och avlånga. De var gul- och rödstrimmiga och hade vitt fruktkött.

Jag antar att det är en gammal äppelsort men har den helt kommit ur bruk? Någon som vet?
Eva i Skåne
Mina svärföräldrar har ett gammalt äppleträd som de kallar just citroner. Stora och avlånga är de, gula säger jag, men min man säger att det stämmer med röda strimmor.

Kan du ympa? Isåfall kanske kanske jag kan tigga en kvist. Du kan ju avvakta fler svar, men annars hör av dig.
Elisabeth G
CITAT (Eva i Skåne @ 15-08-2004, 21:34)
Mina svärföräldrar har ett gammalt äppleträd som de kallar just citroner. Stora och avlånga är de, gula säger jag, men min man säger att det stämmer med röda strimmor.

Kan du ympa? Isåfall kanske kanske jag kan tigga en kvist. Du kan ju avvakta fler svar, men annars hör av dig.

Tack, Eva, för svaret och erbjudandet!

Tyvärr har det, via annan krok jag haft ute, visat sig att Citronäpplet inte klarar zon IV där jag bor. sad.gif

Nu har jag också fått veta att äpplet är mera känt som Melonäpple. (Varför begriper jag inte.) Jag har till och med hittat det på Äpplets Hus sortimentodling, där det kallas Melonäpple.
Äpplets Hus sortimentodling
gunvor
Min mormor hade sådana och vi ungar var alltid lyckliga när vi fick komma till mormor och äta av världens godaste äpplen!!
Elisabeth G
CITAT (gunvor @ 17-01-2008, 08:55) *
Min mormor hade sådana och vi ungar var alltid lyckliga när vi fick komma till mormor och äta av världens godaste äpplen!!

Visst är de goda! Kul att du hittat min gamla tråd!

Nu (för fyra månader sedan, på dagen) har vi flyttat - från det småländska höglandet till strax utanför Tomelilla, så nu är det kanske dags för ett Citronäppelträd. Mina föräldrars gamla träd bar mycket frukt fastän det var gammalt, knotigt och ihåligt. Ett år hade ett fågelpar byggt bo i en hålighet cirka 1 m över marken. Min far satte ett hönsnät runt stammen för att hindra katter från att ta ungarna. Det fungerade utmärkt. Föräldrarna tog sig förbi det utan problem och likaså tog sig ungarna ut när det var dags.

Förresten, apropå gamla äppelsorter, är det någon som känner till Stenkyrka? Det är ett gult, ganska runt och "sött" äpple (alltså inte syrligt, som Citronäpplet).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon