Full version: Löss på rosorna
Magdis
Hej!
Nu sitter det fullt med gröna löss på min nya klätterros samt den nya rosenbusken. Ska man spruta med såpvatten eller vad? Hur blandar man såpvattnet? Går det lika bra med gul- som grönsåpa? Vi har bara gulsåpa hemma. Lössen sitter inte alls hårt utan det går att knäppa bort dem med fingarna. Kanske man skulle ägna sig åt lite tidsödande ihjälklämning av lössen istället?
Kajsa
Det spelar ingen roll med gul eller grön såpa. Man blandar 1 liter vatten 0,5 dl såpa. Är dom riktigt svåra kan man blanda i 3 msk T- röd. Men det verkar inte dina vara. Denna blandning har jag haft även mot vita flygare.
Kattgräs
Jag brukar skölja bort såpvattnet efter en stund. Använder då vanligt vatten i blomspruta.

Vilken såpa du tar spelar inte någon roll. Det lär vara exakt samma sak i förutom lite färg... wacko.gif
Magdis
Tack för svaren, ska ut och spruta på lössen imorgon och hoppas att de försvinner för gott!
Hälsningar Magdis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon