Har en ligusterhäck som vi planterade för snart två år sedan. Den har växt hyfsat och är i behov av beskärning/klippning, tiden räckte inte riktigt till i fjol, men nu skulle jag vilja ta tag i det när det inte finns några löv och jag ser ordentligt. Så mina frågor är:
1) Är det lämpligt att klippa nu, innan lövsprickning?
2) Är det någon risk med att klippa nu = februari/mars (bor i Närke)?
3) Hur ska det egentligen klippas? Jag har mest kört efter principen ta in alla grenar så att de endast blir ca 10 cm och helst vid ett utåtgående blad. Är jag helt ute och cyklar, eller? Vill ju bygga upp den på ett bra sätt nu i början när man har chansen!!!
4) I somras så blev några av plantorna gula och tappade en hel del löv, vad kan detta ha berott på? Kommer de plantorna att dö eller kommer de igen i år?
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
13-02-2003, 14:53
Det går bra att klippa i Liguster i feb-mars, välj gärna en period med lite mildare väder. Liguster är ett tåligt växtslag det brukar gå bra att bara klippa den rätt av med häcksax. Att plantorna gulnade i somras kan ha berott på det väldigt varma vädret, unga häckar kan behöva MASSOR av vatten när det blir en sån värmebölja.
Det finns ganska mycket information om Liguster på tidigare besvarade frågor här på Odla.nu:
Frågor & Svar (Liguster)
Hannele
14-02-2003, 18:55
Liguster är min favorit - kanske tack vare att den växer så långsamt...?
Fördelen är att man inte behöver beskära så kraftigt, räcker nästan med en nagelsax ;-)
Du får räkna med ca 5 år innan en nyplanterad ligusterhäck liknar häck,
men sedan kan du inte hitta något vackrare! Underbar bakgrund till andra blommor och växter.
Den är tålig, trivs även i torr jord. Beskärs en eller två ggr per år.
Du kan välja höjden själv; passar båden som låg och hög.
Nagelsaxmetoden:
kan man köra, om man inte har mer än 10-15 meter. Då har jag gått med sekatören bara och FORMAT lite så att den översta knoppen av grenarna växer innåt från början... Jag har bara putsat de få grenar som spretar utåt. Ganska bra för en lat trädgårdsägare :-)
Med häcksax blir det sallad av alltihopa...
Fast om du aldrig klippt förr, måste du tar ner den till 20 cm så där.
P.S.
Detta funkar bara med liguster - inte med andra häckar.
Tack för svaren!
Åsa; just nu är det plusgrader på dagarna, men mycket minus på nätterna, ska jag avvakta beskärning då? Bra hänvisning till liguster "forumet", hade inte hittat dit förut, där fanns ju massa matnyttigt!
Hannele; det är ju typ nagelsaxmetoden jag har kört, men jag har tagit utåtgående knoppar! Varför ska man ta inåtgående?
Passar typ för 10-15 m skrev du, gissa vem som har 140 st plantor...

? Vi visste att vi levde när vi hade planterat dem, det kan jag lova!!!
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2003, 21:51
Är det riktigt kalla nätter vänta, det är ändå ingen brådska med beskärningen du har ju även hela mars på dig det är bara februari fortfarande.
Annelie
21-02-2003, 09:55
Jag har en fråga om liguster som jag inte har hittat något svar på i tidigare artiklar.
Hur låg kan man hålla en ligusterhäck? Jag hade tänkt mig använda den som avskärmare i trädgården. Egentligen vill jag ha buxbom som säkerligen passar mer för ändamålet - men den är så förbaskat dyr! Det går åt några meter till det jag ska göra och jag hoppas jag kommit på ett lite billigare alternativ. Kan man hålla en liguster runt 30-40 cm låg? Eller blir den "stabbig" då? Alltså för grov i grenverket med ett tråkigt utseende till följd.
Om det nu inte fungerar med liguster - finns det något bra allternativ? Någon annan häckväxt som klarar av att hållas kort?
En ligusterhäck går att hålla förhållandevis låg. Problemet är nog snarare att kunna hålla den smal under lång tid.
Som alternativ vill jag rekomendera Måbär, Ribes alpinum. Den är mer tätvuxen än liguster, bryter bättre å klarar större beskärningsingrepp bättre än liguster. Den växer också snabbare än liguster.
Hannele
21-02-2003, 20:38
Anna P, när du klipper bort utåtgående knoppar - blir
de inåtgående grenar kvar... Precis som det ska vara.
Toppen men långsamtväxande häck!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.