TeliaNet
har köpt en CO/TECH på hela 810W.
går det borra i natursten om man har diamantborr? unsure.gif
Fenja
Ja.
Mvh
Fenja
TeliaNet
tack fenja.
är det dyrt med diamantborr?
Fenja
Nej, jag skulle gissa från 50 kronor och uppåt, beroende på storlek.
Mvh
Fenja
TeliaNet
då blir det dyrt om man ska ha flera.
men de kan man väl använda till trä och metall så en uppsättning diamantborr borde räcka till allt arbete.
*Felix matte*
Imorgon testar jag (el. guben) att borra med vanlig betongborr i sten... återkommer med resultatinfo tongue.gif
Viktigt vad man än borrar i... är att ha ett glas kallt vatten tillhands att kyla borren med mellan varven.
TeliaNet
tror att det inte är bra att snabbkyla borret i vatten utan man bör nog hälla vatten i hålet.
*Felix matte*
men när jag borrar hål i betongvägg så är det lättare att doppa borren än ta liten tratt till hjälp att fylla hålet me laugh.gif

Inte vet jag om det är vetenskapligt testat... men jag kom på det när flera borrstål gick åt när jag satt upp en "hyllvägg"
efter det jag började kyla stålet så klarade jag mig med samma stål till ett stort antal hål = sparade många kronor. biggrin.gif
(och fula ord.)
TeliaNet
jaha är de så känsliga, jag trodde diamant och stål var rätt svårt att paja.
*Felix matte*
Har aldrig använt diamantborr (vad jag kan minnas) men betongborr mår helt klart bra av att kylas.
Gossen Ruda
Vanliga betongborr mår inte bra när man borrar i sten. Det är egentligen för hårt så borrarna blir väldigt varma. Blir dom för varma smälter hårdlödningen som håller fast hårdmetallskären och sen är det kört. Hjälper säkert att kyla med vatten. Vet inte om det finns specialborr som tål högre värme. När man borrar i sten skall man inte trycka för hårt. Diamantborr visste jag inte fanns, finns det?

Värmeutvecklingen måste vara enorm när jag kör med min Cobra bergborrmaskin, men borret håller pga av det kyls med luft. Det finns en luftkanal genom borret och sen en luftkolv i maskinen som pressar in luft där. Luften blåser dessutom bort borrkaxet.
Fenja
Ja, det finns diamantborr.
Mvh
Fenja
TeliaNet
CITAT (Gossen Ruda @ 15-08-2004, 22:22)
Vanliga betongborr mår inte bra när man borrar i sten. Det är egentligen för hårt så borrarna blir väldigt varma. Blir dom för varma smälter hårdlödningen som håller fast hårdmetallskären och sen är det kört. Hjälper säkert att kyla med vatten. Vet inte om det finns specialborr som tål högre värme. När man borrar i sten skall man inte trycka för hårt. Diamantborr visste jag inte fanns, finns det?

Värmeutvecklingen måste vara enorm när jag kör med min Cobra bergborrmaskin, men borret håller pga av det kyls med luft. Det finns en luftkanal genom borret och sen en luftkolv i maskinen som pressar in luft där. Luften blåser dessutom bort borrkaxet.

vad är det för makalös manick analys-ingengören ha då, du måste bara visa/berätta.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 15-08-2004, 22:22)
Vanliga betongborr mår inte bra när man borrar i sten. Det är egentligen för hårt så borrarna blir väldigt varma. Blir dom för varma smälter hårdlödningen som håller fast hårdmetallskären och sen är det kört. Hjälper säkert att kyla med vatten. Vet inte om det finns specialborr som tål högre värme. När man borrar i sten skall man inte trycka för hårt. .

Hoppsan! ohmy.gif
Så här står det på förpackningen till min 4mm betongborr á 25kr (Järnia)
Unik design på spets för precis, snabb och ren borrning i tegel, betong och natursten. Borrar vid kontakt. Hög livslängd
Betongväggar är hårdare än natursten... verkar det... eftersom hålet i stenen bara tog några sekunder att borra och borrstålet hann inte ens bli hett.
TeliaNet
natursten, typ granit, dolomit mfl är bra mycket hårdare än cement och betong skulle jag tro.
Lena N
Hakar på här för att fråga om att borra i terrakottakruka. Jag har två krukor/skålar utan hål i botten, men med en rund markering som om tillverkaren gett en anvisning om att "borra här". Hur gör man för att inte spräcka krukan. wink.gif

Och så en förmodligen knepigare fråga. Jag har en lergryta för matlagning som är glaserad på insidan. Den har fått en spricka så att den inte går att använda till matlagning, går det att borra hål i grytan utan att sprickan delar grytan i två delar. Den skulle vara fin till mina frösådda taklökar om jag bara kunde fixa dräneringshål. unsure.gif Sprickan räcker inte till som dränering.
TeliaNet
till terakotta, tror att det funkar om du håller det svalt och blött på sakta varvtal.

glaserat vet jag inte.

nu ska jag skryta med att min borrmaskin dånar så det gör ont i öronen vid max alltså 3000 RPM.
810w borde räcka till ordinarie köksarbete, vispa grädde och göra deg. tongue.gif
Gossen Ruda
Om inte mitt minne spelar mig ett fult spratt så finns det speciella kakelborrar för leragods och just kakel.
*Felix matte*
Här lite tips
Sätt gärna ett "tejpkryss" där du ska borra...risken för sprickor blir mindre då (tips av hantverkare som kaklade vägg.)
javisst finns det kakelborr biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon