Full version: MagnoliaTRÄD?
CarinaA
I vår trädgård finns ett träd som ser ut som en Magnolia, men den har en stam som ett träd. Stämmer det att de kan se ut så? Jag hittar bara Magnolia som ser mer buskaktig ut med många smala genar. Möjligen har de tidigare ägarna kanske tagit bort skotten nertill efter hand, och då har det blivit en stam...? Nån som kan hjälpa mig till en vettig förklaring?
Hej svejs! biggrin.gif
Anders zon 1
Det finns många olika arter och sorter av magnolior och flera kan faktiskt faktiskt bli rejält stora träd (t ex M. hypoleuca och M. acuminata) men dessa är inte så vanliga i odling, i alla fall inte i privata trädgårdar. En vanligare art är japansk magnolia (M. kobus) som inte blir riktigt lika stor men ändå kan bli som ett större päronträd eller dylikt. Busk-, stjärn- och praktmagnoliorna som är de vanligast i odling, brukar dock inte bli så stora utan är mer buskformade.

Anders
CarinaA
Tack och lov att det inte är den stora sortens trädmagnolia jag har! Jisses, i vår lilla trädgård hade den tagit all plats... Men det skulle kunna vara en M.kobus, som du skrev. Jag får se i höst om det dyker upp några kotteliknande, rödorange 3-5 cm stora frukter på den, för då vet jag att det är rätt. Just nu är trädet precis översållat med stora ljust gröna härliga blad, och det ger inte så mycket att försöka hitta något liknande varken på nätet eller på biblioteket. De visar oftast bara upp en närbild på en vacker blomma, och inget om hur själva trädet ser ut.
Så, ett jättetack för ditt svar!
eml
Vår magnolia (vi bor i zon2) är också mest som ett träd (fast med kronan rätt nära marken). Tror att det är en praktmagnolia men har inte forskat närmare i det. Trädet är ca 3-3.5m högt, blommade runt slutet av april (vita blommor) och får oftast en liten andra blomning senare på sommaren/hösten. Den får ibland en del rätt röda "kotteliknande" frukter, har för mig de är sisådär 8-10cm långa, lite vridna och rätt lustiga. Vi har försökt beskära den lite för att få bort en del oönskade grenar, men den skjuter vattenskott då vilket inte är särskilt snyggt på en magnolia. Vet någon när bästa beskärningssäsong är för att minimera risken för vattenskott?
CarinaA
Jag glömde ju höra om mina skott... Jag misstänker att jag har en M.kobus-magnolia och jag får en massa skott på själva stammen och även några nerifrån jorden. Ska jag ta bort alla skotten? Jag tror mitt träd är hårt beskurit av förra ägarna, och då kanske magnolian skjuter iväg extra mycket skott? Tycker nog att det möjligen kan vara så att den sätter så mycket nya skott att den förlorar i växtkraft... Eller?

Mvh C.

P.s eml: du kan ju söka på M.kobus på nätet (eller nån annan sort du har namn på) för det låter som om vi har likadana magnolia-träd. Läs Anders svar här ovan... smile.gif
eml
Carina, har kikat lite på bilder på nätet och tror mer på att vårt träd är en M. Soulangeana eller möjligen en M. Sieboldii, M. Kobus blommor ser inte ut som våra...
CarinaA
Okej, eml, jag ska ju inte envisas... rolleyes.gif Det var bara din beskrivning av "kottarna" som gjorde att jag tyckte det kunde vara M.kobus, eftersom de får såna. Fast den ska ju ha vita blommor då, förstås.
För egen del kan jag inte svära på att vår Magnolia är en M.kobus heller, då jag inte fått se den blomma än eller har sett några kottar. Kan bli intressant fram i vår, alltså...
Ha det gott! C.

P.s Vet inte om du har kollat denna länken, så jag kan ju tipsa om den...

www.blommorochbuskar.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon