cala98
Har köpt lite rosor som jag haft i kruka i sommar, t.ex PEACE. Men hur övervintrar jag dem? Jag bor i zon 5 och det blir nog för kallt ute för dessa rosor. Jag har tillgång till matkällare 8+, .Ska man ta in rosen och ha den i krukan där? Vattna eller inte? Eller ska man "upp" dem ur krukan och ha de torrt eller? eller?..Det är ju inte dax än, men jag kom på att jag ville veta tongue.gif
kerstin z5-6
Det är inte för kallt i z5 för Peace -Gräv ner dem rejält djupt i rabatt med förädlingsstället minst 15 cm under jord-klipp dem inget alls eller linda in dem i säckväv efter avlövning o stoppa ner dem i potatisland eller liknande senare i höst
Sen kan du krukodla dem nästa vår igen om du vill ..
Fast jag skulle välja en mindre härdig ros än Peace för allt det jobbet ...smile.gif
Matkällaren är ett annat alt -med + 8
Ställ i så fall in krukorna när de första frostnätterna kommer -ta av en del löv -de blir bara sjukdomar av dem -låt dem vara lite torra men inte helt kruttorra under vintern laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon