Full version: Jättepöt spindel
Gossen Ruda
Inte sant? När jag kom tillbaka från stugan och hade börjat surfa lite upptäckte jag en spindel som hade spunnit sitt nät mellan mitt kladdblock och tangentbordet. Nu blev den störd och flyttade på sig. Ett par bilder blev det, här är en. Rutorna på blocket är 5 mm.

Fenja
Den är inte söt... det är ju en spindel?!! Men ni "insektsfotografer" tar fantastiska bilder alltså!!
Mvh
Fenja
yla
ujuj den måste varit väldigt liten den o så fick du så skarp bild
snyggt
o visst e den sööööt rolleyes.gif
amaira
Ojojoj en sån liten nutte! wub.gif
ÅsaF
Tja, smaken är som baken... själv tyckte jag den såg rätt äcklig ut. blink.gif
Berith
Joo, den var sööt! wub.gif

Fast jag skulle nog inte släppa den med blicken.... Vete sjutton vart den kunde ta vägen! huh.gif
Gossen Ruda
Jo, man får hålla koll på var den är så man inte krossar den av misstag. Genom att lägga ett papper eller nåt liknande på den. När den var på väg uppför skrivaren fångade jag den och förpassade den ut i det fria genom fönstret.
Berith
Fortsätter i en gammal tråd... sleep.gif

Tycker också att den här är jättepöt (!?) - vad heter en sån liten krabat?
Lite suddig blev den men vinrankans knut är ju också vacker! biggrin.gif

Nanna
Spindlar kan vara mycket vackra djur. Bara de inte kryper på en tongue.gif
amaira
Hej Berith!

Du har lyckats "fånga" en liten sebraspindel, Salticus scenicus. Den kallas också för harlekinspindel.

Den hör till familjen hoppspindlar, och överrumplar sitt byte med långa hopp, medan de är fastspända i en "ankarlina" som de fäst i underlaget.

Man hittar dem på väggar (ofta inomhus) och trädstammar och så. De förflyttar sig ryckvis.

Tjusig vinrankeknut också smile.gif

/amaira
Berith
Aha! smile.gif Sonen/fotografen (när ska jag få tid till att krypa runt i buskarna och leta modeller??) gissade också på sebraspindel men jag fick inget napp när jag sökte info, troligen för att jag sökte på "Z"...
Orchid
Måste nog hålla med Fenja, den är inte söt... det är ju en spindel hehe...
Men, bilden är jätte fin! ; )

Mvh,

Orchid
Boxbum
Jag blir så glad när jag ser alla spindelbilder:-) Jag är själv amatörfotograf och älskar insekter:-)
amaira
Roligt med en till Boxbum, jag är också insektsfreak!
/amaira
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon