Full version: Vallmofrökapslar
Jejja
Jag har ett par pionvallmo och vanlig vallmo som får stora runda frökapslar. Men hur gör man för att ta fröerna? Väntar man tills hela kapseln torkat och tömmer den då, eller kan man skära av den och torka inne?

Hur vet man alltså att fröerna är mogna att skördas??
kerstin z5-6
Bäst är att låta den sitta tills den rasslar" då är fröna mogna
Det går att torka kapseln inne med om den tas av när den blivit brunaktig till färgen
Jejja
Okej, då ska jag nog vänta ett tag till. Kapslarna är fortfarande gröna och det hörs ingenting när man skakar på dem.
Tack för snabbt svar.
fiffigafrun
Ojdå, så länge brukar inte jag vänta. Jag klipper av dem när de är gröna men lite torra o så får de torka klart inne. Men kanske inte fröerna hinner "mogna" då eller?
MRLINDELL
Jag har redan knippsat mina frökapslar och torkat första omgången. Det blir en matsked vallmofrö i varje kapsel. Man får fröer så att man kan odla flera kvadratkilometer .... tongue.gif
Mina vallmon har fått fnatt, de blommar igen, många som knippsades blommar om och det är knoppar överallt. Det blir vallmoblommor i September!!! Jag har en jätte Begonia och några knölbegonior som blommar om i rabatten, likaså en av Blodaramanterna. Det gjorde de inte förra året.
Jag vill minnas att Vallmon inte kommer igen när de väl blommat klart. Helt otroligt men trevligt, jag klagar lixom inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon