Full version: Höstskötsel?!
zmirre
Hejsan,
Jag har nyss flyttat in i hus inom zon VI. Jag har fått en helt ny trädgård med diverse växter som jag nu vill ta hand om på bästa sätt. Kan någon hjälpa mig med råd och tips?

* Morötter finns men de är fortfarande mkt små och taniga. Hur länge kan/bör jag vänta med skörden på dem? Tempen under nattetid börjar snart närma sig noll. Tål de frost?

* Dill... Kan jag plocka den och frysa kanske? Tål den frost?

*Jordgubbar, ska de klippas ner något eller bara vara som de är till nästa år?

* Rödbetorna är fortfarande stor som en fingertopp! När ska de skördas, kan de tåla frosten?

* Rädisorna, kan de skördas nu?

*Bör rabarberna skäras ner?

* Löken... vet inte ens vad det är för lök. wacko.gif Det är tre- fyra långa blast som sticker upp, mörkgröna tjocka som ett fínger.

Det var väl det..... Dessutom så undrar jag om man kan plantera ngt så här sent på hösten? Vill ha syrenbuskar och vinbär. Eller ska det planteras på våren? Känner mig mkt förvirrad, men jag älskar att påta på i trädgården!

Vore mkt tacksam för svar! biggrin.gif ohmy.gif ohmy.gif
Björkhagen
Hej!

Jag har inte svar på alla dina frågor men kan hjälpa dig med några.

Om det verkar bli nattfrost; täck dina odlingar med fiberduk, tidningar, filtar eller gamla mattor.

Dillen kan du klippa fint och frysa in. Lägg gärna i mindre burkar så riskerar du inte att tina för mycket åt gången. Packa ganska tätt.

Rädisorna skördas när de har lagom storlek, ca 1,5-2 cm diameter. Skörda efter hand som de "mognar".

Jordgubbarna brukar man säga att man skall korta in för att det inte skall gå för mycket kraft till skotten. Är de däremot några år gamla kan man ju satsa på att föryngra plantorna istället.

Jag har aldrig hört att man skall skära ner rabarbern på hösten. Min kommer lika fint varje år, så jag tror inte du skall göra det. Till våren bör du däremot göda den ganska mycket. För att få tidigare rabarber kan man täcka plantan/plantorna med en svart hink. Då kan man skörda tidigare.

Om det är gul/röd lök brukar man vika blasten ner mot marken och låta den ligga där och gulna i 1-2 veckor. Sedan tar man upp löken. Mitt förslag är att du tar upp en lök och ser vad det är för sort.

Jag kan rekommendera en bok som tar upp alla dina frågor. Den heter Nya vackrare trädgård, förlag: Det bästa och kostar ca 300:-.
Den går igenom allt från frösådd till delning, skörd, ogräs och skadedjur. Jag har den själv och använder den som uppslagsverk. Det jag tycker är så bra är att den inte är så generell utan går in på djupet när det gäller olika buskar och växter.
Bokpris.com

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite i alla fall.
Lycka till!!!
Sommartorparn
CITAT (zmirre @ 15-08-2004, 23:37)
Det var väl det..... Dessutom så undrar jag om man kan plantera ngt så här sent på hösten? Vill ha syrenbuskar och vinbär. Eller ska det planteras på våren?

För plantering av buskar är sen höst den perfekta årstiden. Oktober-November i Skåne, förmodligen tidigare i norra Sverige. Hör med din lokala plantskola (på storskaliga plantshoppar brukar dom inte veta någonting)
zmirre
Hejsan, och tack för era svar! rolleyes.gif

Jag ska gå in på ngn blomsterträdgård i närheten och höra mig för om vinbär och syrener!

Föryngring av jordgubbarna? Kanske kan jag ta det till våren, för jag vet ju inte hur mkt jordgubbar som kommer från de nuvarande plantorna eftersom jag just flyttat in?
Korta in dem, alltså ta bort sidoskotten/revorna?

Jag har tagit upp en lök..... den ser lite ut som en gullök, men mkt mindre. Luktar och smakar dock som gullök. Jag ska prova att vika ner bladen som du beskrev. smile.gif För den var lite vitaktig i färgen.

Tack så mkt! Jag ska genast sätta igång med pysslandet! wub.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Ja, du ska ta bort alla revor på jordgubbarna, men lämna resten av bladen så skyddar det lite över vintern. Det städar du bort på våren.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon