Full version: Fälla björkar
SolveigGavik
Vi har minst 13 stycken jättestora björkar på baksidan av vår tomt. Dessa är stora, skuggande och skräpiga. Det finns bara en utväg. Fälla dem och plantera något snyggare.

Min fråga är dels vilken tid på året det är bäst att fälla dem och hur tar jag kål på stubbarna på ett smidigt sätt utan att hacka bort dem flisa för flisa?
Cilla
Nu är en möjlig tid om du inte bryr dig om veden. Det blir torrare vid fällning på vintern. Stubbfräsar finns att hyra om du inte vill hyra in en person som gör jobbet.

Att fälla 13 vuxna träd på en gång ändrar klimat, ljus- och vattenförhållanden mycket på en normalstor tomt. En vuxen björk dricker nära 1 kubik vatten per dygn bland annat.
ÅsaF
Det bästa är väl att fälla stora träd på våren eller hösten när marken fortfarande är hård. Då orsakar man minst skada på tomten.
160kvm stort hus
Solveig!!
Om du vill bli av med veden och få lite hjälp att såga så kan vi komma och såga ner allt.
Träd är lämpligast att fälla på hösten / vintern. På våren är det inte speciellt bra eftersom björkarna gärna savar ordentligt.

Mvh G
SolveigGavik
CITAT (16kvm stor balkong @ 16-08-2004, 13:05)
Solveig!!
Om du vill bli av med veden och få lite hjälp att såga så kan vi komma och såga ner allt.
Träd är lämpligast att fälla på hösten / vintern. På våren är det inte speciellt bra eftersom björkarna gärna savar ordentligt.

Mvh G

Vem är G som vill hjälpa till att såga ner träden och ta hand om veden. Jag bor i Västra Götalands län. Var är du belägen som svarade?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon