SolveigGavik
Frågan är, kan jag flytta runt bland mina perenner nu i augusti? Det har kommit upp fel saker på fel plats med fel höjder och färger då vi övertagit en trädgård från en annan ägare då vi köpte vår villa förra året på höstkanten. Vi visste inte vad som skulle komma upp och dessutom köpte vi en del nya plantor men allt är inte som det borde utan jag bör flytta om och kanske kan jag göra detta innan frosten kommer även om en del står i blom just nu?

Någon som har erfarenhet?
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, det går bra! Själv så flyttat jag massor just nu, både för att det står på fel ställe och sommarens alla fynd + årets frösådder som också ska ha en plants i rabatterna. /Helen
Jag klipper ner dom lite så att det blir lite lättare med rotningen på den nya platsen
Lena N
Jag flyttar perenner under hela säsongen april--oktober. Hur du planterar har större betydelse än vilken månad på året det är.

När jag planterar gör jag så här:
1 Gräver en generös planteringsgrop.
2 Fyller gropen med vatten och låter det sjunka undan.
3 Medan vattnet sjunker går jag och gräver upp växten som ska flyttas.
4 Växten placeras i den nya gropen och därefter fyller jag återigen med vatten.
5 När andra omgången vatten sjunkit undan fyller jag på med jord.

Ingen fullväxt planta har tagit skada av en sådan flyttning. Däremot kan mycket små plantor vara kinkiga om det blir alltför torrt och varm väder efter flytten.

Så flytta du dina växter nu när du ser hur de ser ut. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon