Full version: Flox
SolveigGavik
Vi har lyckats få in en isblå flox i stora lass i vår trädgård. Detta verkar vara ett stort misstag då vi inte planterat den själv. Den blommar medan bladverket är totalvisset, fult och brunt. Är det typiskt för denna växt?

Nu tänkte jag ta bort den då det kanske är någon sjukdom eller varför beter sig växten så här?

Är flox något man bör passa sig för fortsättningsvis. Den rosa floxen verkar må lite bättre och får stå kvar denna säsong men sedan går den bort i komposten tror jag.

Kommentarer?
Kajsa
Jag har en floxhörna sedan många år ( men den ska jag ta bort och sätta rosor nu) Mina flox står soligt och vattnar man inte ständigt får dom mjöldagg och dom blir gärna bruna och lite skräpiga på bladen i slutet av sommaren. Har vita flox i en annan lite mer skuggig rabatt och där tror jag dom mår bättre. När jag klipper ner floxen på hösten har jag aldrig lagt stjälkarna på komposten för mjöldaggen.
Kajsa

Efter 20 år med denna floxrabatt, ska det bli roligt få göra om, ska ha vita rosor Katharina Zeimet.
Mariaana
Oj, jag som tyckte floxen verkar så fin...och doftar så gott dessutom.

Är det en växt man bör undvika att ha i sin perennrabatt? Och ha ensam i nåt hörn eller egen rabatt?
Kajsa
Klart man inte ska låta bli att ha flox, den är jättefin och finns i en massa färger, utmärkt i perenna rabatten. Näringsrik jord och vattna vid torka, annars får den mjöldagg, att jag sätter rosor nu är en annan historia. biggrin.gif
MRLINDELL
Flox är perenn och blommar mycket hela sommaren/hösten beroende på vad man har för sorter. Jag har många färger tack vare floxen.
Fenja
Jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan phloxen, den är underbar, doftar gott och finns i alla upptänkliga färger och nyanser. Riktiga färgklickar i rabatten!
Mvh
Fenja
netaave
Jag har ett antal flox nergrävda lite här och där i gräsmattan, bl.a. en som kommer från det torp min man föddes i för massor av år sen.

Det går jättebra de sköter sig själva, jag gör inget åt dom, vattnar knappt.

Vissa år har jag haft torra bruna blad, dom tar jag dock bort direkt när jag ser dom.
MRLINDELL
Regnar det mycket vill de ligga ner ibland om de är långa. Jag har satt stöd (färdigköpt grön ring i båge) som håller upp dem fint och som inte syns i busken.
kerstin z5-6
Om de planteras i för soligt läge uppstår detta fenomen och även mjöldagg -sätt dem lite mer skuggigt så mår de bättre
Cilla
Aha, detta med floxens känslighet för mjöldagg visste jag inte om. Jag har flox i lila och purpur lite varstans i trädgården men de verkar ha klarat sig. Det är inte så många ställen jag har full sol hela dagen.
Näcken
Älskar mina flox. Har tre olika färger i en rabatt och ska komplettera med ytterligare en, troligen vit. Detta ger en färgprakt som har blommat från mitten av juli och ett tag framåt till. Eklart en av mina favoriter i trädgården.

De står i full sol hela dagen och backen är sandjor. Jag fyllde landen med massor av kompost i höstas kanske det har hjälpt?

Fram för fler flock i trädgårdarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon