Ulrika på balkongen
16-08-2004, 10:45
Har ni sett något så magnifikt som bilderna på den här sajten:
http://www.bpgs.org.uk/photos/BPGS%20Natio...ery%202004.htmlDet är engelska pelargonssällskapet som har show. Min apellisar blommar inte fullt lika rikligt... ;-) Vad tror ni de göder med?
Må så gott! Ulrika
Anki på Öland
16-08-2004, 11:48
hrmmm
inte samma som jag använder i alla fall...........
Anki
Kakaduan
17-08-2004, 14:11
Har själv en "Aztec" och efter två år blommade den om och har fortsatt med det, men SÅDÄR har den då aldrig sett ut!!! Jaa, vad 17 använder de???
Kakaduan
Kattfot
17-08-2004, 14:54
asch de är säkert dopade

*hihi*
MRLINDELL
17-08-2004, 14:57
De har ett annat klimat med mera soltimmar och lite mera värme. De somrar det är fint väder blir även svenska pelargoner häftiga.
Mariann
17-08-2004, 18:23
Min ängel ser faktiskt ut som deras och jag vattnar alla min pellisar med Hasselfors bevattningsgödsel, allt enligt rekommendationer av Ingrid på Västkusten. Alla pellisar blommar väldigt rikligt, nästan som deras.
Jag mailade John Morbey och frågade hur de gör, här kommer hans svar:
The secret in getting so many blooms is stopping or pinching out each
growing tip which produces more flowers - the more growing tips the more
flowers.This also helps to shape the plants. The more you stop a plant which
can vary say every 8-13 weeks depending on the variety. You grow the plants
with a balanced feed which means all the numbers NPK on the back of each
bottle of fertiliser is the same and for the last few weeks you change over
to a hight potash fertiliser such as tomato feed where the NPK is higher in
potash. This gives the plants a richer colour. N is nitrogen P is phosphates
and K is kalium another word for potash. All feeding is at a quarter
strength at every watering during spring and summer here in the UK..I hope
this has been of some use to you.
Mariann
18-08-2004, 05:46
Detta Hasselforsbevattningsgödsel har N-P-K 17-4-25 lite lite kväve kanske men det kan man ju fylla upp! Alltså ett riktigt dunder gödsel
Ulrika på balkongen
18-08-2004, 10:36
Oj Jejja vilken jättekul idé att skriva och fråga! Tack!
Menar han att han toppar dem så att de blommar mer? Knipsar av nytillväxten? Det ska jag prova!
Hörni, apropå den där Hasselfors rosa sand, jag använder den men doserar kanske fel... Detstår ju för 10liter vatten på burken och jag kanske är svag i matte... Jag ger växterna två-tre kryddmått Hasselfors per två liter vatten varannan vattning och jag tycker inte att det har suverän effekt. Hur doserar ni?
Men när jag öste på några pellets för blommande växter från Konsum i Lärbro (har aldrig sett nån annan stans) då fick jag se på resultat! Håhåjaja, balkongodling verkar inte var anågon exakt vetenskap men roligt är det!!!
Ja, jag uppfattade det som att de toppar dem ganska ofta. Det låter ju ganska rimligt i och för sig, ju större och buskigare planta desto mer stänglar får den ju som det kan komma blommor på...
Kanske man skulle prova metoden att ge lite gödsel också. Det enda jag någonsin har gödslat är gräsmattan (2 gånger sedan vi flyttade hit för 4,5 år sedan)...
Mariann
18-08-2004, 12:46
Jag doserar nog som du ungefär, jag tycker mina blommar i massor iaf min lilla Swedish angel. De andra blommar rejält tycker jag. Nu har jag ju iofs haft pellisar bara lika länge som jag vattnat med detta så jag har ju inget annat att jämföra med. Det var efter att Ingrid på Västkusten berättade om detta dunder gödsel, tidigt förra året tror jag det var.
Nästa år blir det till att testa detta med att toppa skotten oftare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.