Full version: Opiumvallmo
Caprice
Papaver somniferum, någon som vet var man kan köpa frö till denna...?
FÅR man köpa frö till denna....?

Har ingen aning, men jag tycker det är en väldigt vacker blomma...

Caprice
Caprice
Hittade svaret själv... smile.gif

Impecta säljer en röd variant... jättevacker... wub.gif

Någon som har erfarenhet av den...?

Caprice
Fenja
Du får köpa fröer, men de säljs ofta under annat namn än Papaver Somniferum. Du får kolla hur bladen ser ut på fröpåsarna, opiumvallmor har ganska karakteristiska blad. Kolla Impecta och Rara Växter.
Mvh
Fenja
sommarstaden
Hejsan.
Jomenvisst, det är helt lagligt att odla och jag köpte mina frön på Granngården. Fanns en mängd varianter av Somniferum (Äkta opievallmo) att välja på.
Finns en sort som brukar kallas Danska Flaggan som är fantastiskt vackra.
MVH
sommarstaden
Inga från Närke
Är det tillåtet att olda valmon som man kan tillverka opium av. Jag vet i Danmark så fanns det mycket vildväxande valmon som man kunde tillverka opium av och de blev förbjudna så innan de gick i frö fick alla plocka bort dem så de utrotades. / Inga
Fenja
JA, det är tillåtet att odla Opiumvallmo, Papaver Somniferum! Man kan inte göra ett dugg med fröerna utom att plantera fler eller ha dem på franskbrödet. Opiumet finns i kapseln och på vissa sorter även i växtstammen. Det är däremot mycket förbjudet att utvinna, ens att försöka utvinna, råopium från den.... Vilket dessutom är en ganska krånglig process att tillverka något "användbart" av.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon