Mikaela
16-08-2004, 13:27
Hej, Bor ute på landet i Ungern och har skaffat mig en jätteträdgård.
Jag har bla jättefina Ringblommor och undrar om jag kan ta frön av dom till nästa år?
Har tagit frön av andra blommor nyligen men dom hade kapslar.
Jag är nybörjare inom det här området, från storstan till landet och ankuppfödare på köpet.
Jätteglad om nån kan ge mig ett lite råd.
Hej och välkommen hit! När alla kronbladen fallit av ringblomman är det fröerna som är kvar! Du kan ta in och torka dem i rumstemperatur. Annars frösår den sig ganska friskt på egen hand om du låter dem sitta kvar också!
Mvh
Fenja
Kul med rapporter från Ungern Mikaela!
Jag sår mängder av ringblomma varje år från egna fröer sedan många år tillbaka. Man kan säkert göra på många sätt men jag brukar låta dem mogna helt ute och i kapseln. Skördar dem när de är helt bruna och håller på att falla ut, och när jag lätt kan dra dem av stjälken.
Rensar frö från andra blomdelar gör jag inte, de får ligga på en tidning inomhus ett par dagar och sedan åker allt i glasburkar. När det är dags sår jag rubb som stubb, även torkade kapslar och annat.
Grobarheten är så pass bra att jag får nästan lika mycket frö varje år.
Kul är det att se att blommorna verkar få lite olika färg och form varje år också. Vissa förgrenar sig, andra ställer sig rätt upp mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.